Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Monday 30 September 2013

Ibnu Rushd dalam Fresco Raphael




Fresco School of Athens


Salah satu fresco paling terkenal di Vatican dikenali sebagai fresco The School of Athens. Ia dihasilkan oleh artis zaman Renaissance yang terkenal iaitu Raphael daripada tahun 1510 sehingga 1511. Kecantikan lukisan serta kehalusan hasil kerja Raphael begitu menakjubkan sehingga ia dianggap sebagai salah satu warisan Renaissance yang paling bernilai di Itali khususnya di Vatican City.

Keunikan lukisan The School of Athens bukan hanya terletak pada kehalusannya akan tetapi lukisan yang berada di dalam Apostolic Palace memaparkan keunikan yang jauh lebih daripada itu.
Tahukah pembaca bahawa Raphael telah melukis seorang cendikiawan Islam yang dikenali dengan nama Ibnu Rushd. Ciri utama adalah serban yang dipakainya. Serban adalah simbol pakaian orang Islam semasa abad pertengahan. Dan umum kebanyakan masyarakat Eropah mengetahui ciri ‘unik’ tersebut.
Bagi seorang tokoh perintis Renaissance seperti Raphael, ia tidak janggal kerana beberapa tokoh Renaissance yang lain sezaman dengan Raphael memuji malah ada yang memuja kehebatan idea dan falsafah yang telah dipelopori oleh Ibnu Rushd.

Ibnu Rushd. Di hadapan beliau adalah Phytagoras(menulis) dan Boethius.


sumber dari: takusahrisau.wordpress.com

No comments:

Post a Comment