Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Wednesday 25 September 2013

Ibnu Bajjah -wikipedia






Ibnu Bajjah (ابن باجة Ibn Bajjah) atau nama lengkapnya Abu Bakar Muhammad bin Yahya bin ash-Shayigh (أبو بكر محمد بن يحيى بن الصايغ) merupakan ahli falsafah dan doktor Muslim Andalusia yang dikenali di Barat dengan nama Latinnya, Avempace. Beliau lahir di Saragossa atau di tempat yang kini bernama Sepanyol dan meninggal di Fez pada tahun 1138.

Pemikirannya memiliki pengaruh yang jelas pada Ibnu Rushd dan Albertus Magnus. Kebanyakan buku dan tulisannya tidak lengkap (atau kurang teratur dengan baik) kerana kematiannya yang cepat. Beliau memiliki pengetahuan yang luas dalam bidang kedoktoran, Matematik, Fizik dan Astronomi. Sumbangan utamanya dalam falsafah Islam ialah gagasannya pada Fenomenologi Jiwa, namun sayang kajian tidak lengkap.
Ekspresi yang dicintainya ialah Gharib (غريب) dan Motivahhed (متوح), ekspresi yang diakui dan terkenal dari Gnostik Islam.

Ibn Bajjah juga merupakan seorang penyair bagi golongan al-Murabbitin yang terkenal, pemain gambus yang handal selain seorang penghafaz Al-Quran.

Kehebatan dalam bidang kepimpinan pula mula terserlah ketika Ibn Bajjah dilantik sebagai seorang menteri ketika era pemerintahan Abu Bakr Ibrahim yang berkuasa di Saragossa.


sumber dari: ms.wikipedia.org

No comments:

Post a Comment