Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Saturday 22 June 2013

Tongue: A Cause of Ruins







‘Umar (ra) visited Abu Bakr (ra) while he was pulling his tongue, so ‘Umar asked, 
“What is this, may Allah Forgive you?” 
Abu Bakr replied, “This has put me to ruin.” 
[Imam Malik in Al-Muwatta (56/12, 56/10) - Muslim (4/6525) - Abu Dawud (3/4856)] 


sumber dari: greatmuslimquotes.com

prinsip Imam Al-Syafi’i rahimahullah




khalifah


PRINSIP PERTAMA: BERPEGANG DENGAN AL-KITAB & AL-SUNNAH DAN TIDAK MENOLAKNYA DENGAN TAKWIL

Di antara prinsip utama yang menjadi pegangan Imam Al-Syafi’i adalah berpegang dengan Al-Quran dan Al-Sunnah dan tidak menolak suatu pun daripadanya dengan apa juga bentuk takwil atau penyelewengan. Beliau sangat memberi penekanan supaya berpegang dengan Sunnah sehingga beliau dinamakan sebagai Nasir Al-Sunnah (Pembela Sunnah).

Beliau memerintahkan pengikutnya supaya terus berpegang dengannya (Sunnah Nabi), dan mengharamkan mereka menyelisihi Al-Quran dan Al-Sunnah, dan menjadikan prinsip beliau, “Sekiranya hadis itu sahih maka itulah mazhabku”.

Beliau rahimahullah berkata, “Apabila kamu dapati kata-kataku bercanggah dengan hadis Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam maka hendaklah kamu mencampakkan kata-kataku ke dinding.”

Juga beliau mengatakan, “Aku beriman dengan Allah dan dengan apa yang diturunkan oleh Allah berdasarkan apa yang dikehendaki oleh Allah. Aku juga beriman dengan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dan apa yang dibawakan oleh Baginda mengikut apa yang dikehendaki oleh Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam.”
Juga termasuk dalam apa yang sangat penting dan ditekankan oleh beliau rahimahullah adalah prinsip berpegang dengan hadis-hadis ahad dalam akidah.

Kalau kita lihat pada perkataan Imam Al-Syafi’i, beliau rahimahullah tidak akan menolak hadis dengan apa juga takwil ataupun penyimpangan. Bahkan beliau berpegang dengan zahir nas, sejajar dengan zahir nas-nas itu berdasarkan Bahasa Arab dan apa yang difahami oleh generasi Salaf Al-Soleh.

Juga di antara kata-kata beliau adalah Al-Quran dan Al-Sunnah sama sekali tidak akan bercanggah di antara satu sama lain.

PRINSIP KEDUA: TIDAK MENYANGGAHI NAS DENGAN HUJAH AKAL

Prinsip kedua beliau adalah tidak menyanggah Al-Quran atau Sunnah dengan hujah akal. Beliau mengatakan, “Seperti mana pandangan mata ada had dan batasnya, begitu jugalah dengan akal manusia memiliki had dan batasnya.”

Maka di sisi Ahli Sunnah wal Jama’ah, nas Al-Quran dan Al-Sunnah sama sekali tidak akan bercanggah dengan akal manusia yang sihat. Adapun perselisihan berlaku antara keduanya apabila munculnya ilmu kalam (pemahaman Ahli Kalam yang mendahulukan akal berbanding nas) yang tidak menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai hujah sebaliknya mereka menjadikan falsafah dan akal mereka sebagai hujah.

PRINSIP KETIGA: PENEKANAN TERHADAP PEMAHAMAN PARA SAHABAT

Prinsip ketiga adalah penekanan terhadap perkataan atau pemahaman para sahabat radhiyallahu ‘anhum ardhahum. Imam Al-Syafi’i rahimahullah sangat menjunjung tinggi kedudukan para sahabat Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam. Beliau rahimahullah telah menghimpunkan banyak atsar ataupun kata-kata para Sahabat dan juga salaf di dalam buku-buku karangan beliau.

Beliau mengatakan, “Sesungguhnya para sahabat lebih mendahului kita kepada kebaikan berbanding kita, dan kefahaman mereka lebih baik daripada kefahaman kita.”

Inilah perkara yang menjadi ijma’ (kesepakatan) Ulama Salaf sepanjang zaman, berbeza dengan pegangan Ahli Bid’ah serta golongan yang mengagungkan Syaikh-syaikh serta Ulama mereka.

PRINSIP KEEMPAT: MENJAUHI BID’AH DAN AHLI BID’AH

Prinsip keempat adalah menjauhi bid’ah dan ahli bid’ah. Beliau rahimahullah sangat membenci bid’ah dan juga orang-orang bid’ah, dan beliau selamanya tidak akan duduk bersama mereka kecuali kerana darurat atau untuk mengajarkan mereka agama mereka. Ini kerana beliau risau kalau terkesan dan terpengaruh dengan dakyah-dakyah mereka. Maka untuk kita menjauhi golongan bid’ah menjadi satu penawar buat kita dari terkesan dengan penyakit mereka.

Beliau rahimahullah apabila melihat ahli bid’ah beliau berkata, “Sama ada kamu berbincang dengan kami dengan cara yang baik ataupun lebih baik kamu beredar sahaja.”

PRINSIP KELIMA: MENCINTAI SESAMA SAUDARA ISLAM & MENJAGA SILATURRAHIM

Prinsip kelima adalah mencintai sesama saudara Islam serta menjaga tali sillaturrahim sesama mereka. Beliau rahimahullah sanggup menggadaikan hartanya pada jalan Allah Ta’ala, dan bersabar di dalam menanggung kemiskinan dan kesusahan, dan beliau juga bersabar terhadap kezaliman pemerintah.
Inilah prinsip-prinsip penting dan utama yang menjadi pegangan Imam Al-Syafi’i rahimahullah.


sumber dari: ustazidrissulaiman.wordpress.com

I do not read Hadith without wudu’






I love to honor the Hadith of the Messenger of Allah (S), 
and I do not read Hadith without wudu’. 
—Imām Mālik 


sumber dari: greatmuslimquotes.com

RINGKASAN PERJALANAN HIDUP IMAM AL-SYAFI’I RAHIMAHULLAH




manhaj aqidah imam syafie


Tajuk perbahasan pada kali ini akan membincangkan tentang seorang tokoh Islam yang agung dan dikenali oleh rata-rata umat Islam di Timur dan Barat sehingga tidak ada majlis-majlis ilmu melainkan disebutkan di dalamnya nama beliau, iaitu Imam Al-Syafi’i rahimahullahu Ta’ala. Beliau rahimahullah cukup dikenali oleh Umat Islam.

Imam Al-Syafi’i rahimahullah hidup dalam keadaan yatim di bumi Gaza, Palestin. Beliau telah menghafal Al-Quran ketika masih muda iaitu sebelum umurnya tujuh tahun. Beliau hidup dalam keadaan sangat miskin mengenangkan beliau adalah seorang yatim. Tetapi Allah Subhanahu wa Ta’ala telah melimpahkan ke atasnya nikmat kecerdikan dan kepintaran, di samping ibu yang sangat memberikan keprihatinan di dalam menjaga beliau.

Apabila guru kepada Imam Al-Syafi’i melihat kepandaian dan kepantasan minda beliau, Imam Al-Syafi’i adakalanya diangkat menggantikan tempat gurunya di dalam mengajar anak-anak murid gurunya.
Ibunya merasa risau menyebabkan ibunya membawanya ke Makkah supaya Imam Al-Syafi’i dapat terus menerima tarbiyah serta pendidikan sebaik mungkin. Makkah pada masa itu menjadi pusat ilmu. Kepintaran minda yang dimiliki oleh Imam Al-Syafi’i adalah kelebihan yang diberikan oleh Allah ‘Azza wa Jalla ke atas manusia seperti mana sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam,

مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْـرًا يُـفَـقِـهْهُ فِي الدِّيْنِ
“Barangsiapa yang Allah inginkan kebaikan baginya, dia akan diberikan kefahaman terhadap agama.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Imam Al-Syafi’i rahimahullah telah memberikan penekanan dalam tiga perkara;

Pertama, beliau rahimahullah telah memberikan penekanan di dalam menghafal Kitabullah (Al-Quran) dengan hafalan yang tepat lagi sempurna.

Penekanan kedua adalah Bahasa Arab, kerana Bahasa Arab adalah asas dan kunci kepada memahami Al-Quran dan Al-Sunnah. Selamanya seorang penuntut ilmu tidak akan dapat memahami apa yang dimaksudkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla dan RasulNya sallallahu ‘alaihi wasallam kecuali dengan menguasai Bahasa Arab. Adapun memahami agama dengan selain Bahasa Arab, kita akan bergantung kepada penterjemah.

Perkara ketiga, Imam Al-Syafi’i rahimahullah memberi penekanan kepada Sunnah Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam. Ini membuatkan beliau telah menghafal dengan sempurna kitab Al-Muwattha’ (karangan Imam Malik) di Makkah sebelum beliau mencapai umur 20 tahun. Kemudian barulah beliau bermusafir ke Madinah untuk bertemu Imam Malik.

Imam Al-Syafi’i rahimahullah berulang alik di antara Makkah dan Madinah, dan beliau telah menghimpunkan sebanyak mungkin ilmu yang dimiliki oleh Imam Malik sehingga Imam Al-Syafi’i rahimahullah menjadi hujjah serta rujukan di dalam bahasa Arab secara khasnya.

Setelah itu, berlaku satu perkembangan yang cukup penting di dalam kehidupan Imam Al-Syafi’i di mana ia telah memberi kesan di dalam halatuju kehidupan beliau. Beliau rahimahullah telah mengenali satu metod pembelajaran berdasarkan Madrasah Al-‘Iraq di dalam memahami agama.

Pemerintahan ‘Abasiyah pada masa itu telah mengadaptasikan mazhab Hanafi sebagai mazhab pegangan, di mana mereka mengangkat para ulama Hanafi sebagai rujukan, dan menjadikan sistem kehakiman turut merujuk kepada mazhab Hanafi. Maka Imam Al-Syafi’i bermusafir ke Baghdad untuk mengambil ilmu dari Muhammad bin Al-Hasan Al-Syaibani rahimahullahu Ta’ala iaitu anak murid kepada Imam Hanafi sendiri.

Di antara ciri mazhab Hanafi pada masa itu adalah memberi penekanan kepada masalah-masalah berkaitan muamalah dan juga jual beli mengakibatkan penumpuan lebih kepada permasalahan-permasalahan seperti ini.
Baghdad pada masa itu menjadi pusat ilmu kepada umat Islam di mana ramai di kalangan ulama menetap di Baghdad, dan di situ jugalah Imam Al-Syafi’i bertemu dengan ulama-ulama hadis antaranya Imam Ahmad rahimahullah dan selainnya. Di sinilah Imam Al-Syafi’i memulakan penulisan buku-buku utama beliau. Beliau telah menulis kitab Al-Risalah Al-Uula yang menghimpunkan ilmu Usul Fiqh dan Mustalah Hadis. Di dalamnya beliau rahimahullah menghimpunkan ilmu salaf yang mengandungi kaedah-kaedah dasar dan prinsip-prinsip salaf. Apa yang dilakukan oleh Imam Al-Syafi’i ini dianggap suatu yang cukup penting dan sangat berfaedah dan tidak dilakukan oleh Ulama-ulama pada masa itu.

Selepas itu, satu peristiwa yang cukup penting berlaku di Iraq. Ulama Ahli Kalam dan Muktazilah telah berjaya menguasai keadaan. Mereka telah menyebarkan fahaman bahawa Al-Quran itu makhluk di kalangan masyarakat Umat Islam. Ini membuatkan para Ulama bertindak untuk menyanggah pemahaman yang sesat ini, seperti Imam Ahmad dan Imam Muhammad Al-Khuza’i rahimahumallahu Ta’ala.

Ini membuatkan Imam Al-Syafi’i mengambil keputusan keluar dari Iraq. Beliau berpindah ke Madinah dan membaca semula kitab Al-Muwattha’. Kemudian Imam Al-Syafi’i mula berfikir untuk bermusafir ke Mesir. Beliau membuat keputusan untuk berhijrah ke Mesir kerana ingin menyelamatkan akidahnya dari akidah Ahli Kalam dan juga Muktazilah.

Apabila tiba di Mesir, beliau berdepan dengan musibah yang kedua pula. Beginilah dilema yang dihadapi oleh orang-orang Ghuraba (asing) dalam agama, hidup di dalam keadaan asing, tetapi tetap berada di dalam kebaikan di saat manusia lain telah rosak. Apa yang dihadapi di sana ialah beliau terpaksa berdepan dengan masalah taksub (fanatik) mazhab Imam Malik rahimahullahu Ta’ala. Beliau bersungguh-sungguh menyanggah sifat taksub mereka itu dengan lisannya dan penanya sehingga ramai dari kalangan Umat Islam kembali kepada kebenaran, alhamdulillah.

Inilah perjalanan agung yang dilalui Imam Al-Syafi’i rahimahullah yang mengambil tempoh kira-kira 50 tahun di mana hasilnya beliau telah menghimpunkan perkataan ulama dan ilmu-ilmu kaedah dan prinsip.



sumber dari: ustazidrissulaiman.wordpress.com

bercanda dan mengolok-olok syariat Islam




Haq Islam Rotating Header Image


Jangan sekalipun terbersit dalam benak kita untuk bercanda atau bergurau tentang sunnah nabi, bahkan mengolok-olok, melecehkan, dan menghina syariat Islam. Kalaulah Anda tidak tahu hukumnya, maka diam itu jauh lebih baik. Jangan hanya karena bercanda dengan teman-teman, supaya suasana cair, supaya diterima, agar tidak dianggap Islamnya kaku dan keras, lantas muncul candaan yang mengolok-olok syariat Islam itu sendiri.

Brother and sister..

Hukuman orang ini, yakni yang bercanda dan mengolok-olok syariat Islam sangat berat, bahkan jika dia meyakini kebolehannya, maka dikhawatirkan dia akan jadi kafir dan keluar dari Islam, na’udzubillah..

Alloh ta’ala telah memperingatkan hal ini dalam firmannya;

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ ۚ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ
Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanya bersenda gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?” Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman… [At Taubah : 65-66].

Asal mula turunnya ayat diatas adalah kisah berikut ;

Diriwayatkan dari lbnu Umar, Muhammad bin Ka’ab, Zaid bin Aslam dan Qatadah secara ringkas.
Ketika dalam peristiwa perang Tabuk ada orang-orang yang berkata “Belum pernah kami melihat seperti para ahli baca Al Qur`an ini, orang yang lebih buncit perutnya, lebih dusta lisannya dan lebih pengecut dalam peperangan”.
Maksudnya, menunjuk kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat yang ahli baca Al Qur`an. Maka berkatalah Auf bin Malik kepadanya: “Omong kosong yang kamu katakan. Bahkan kamu adalah munafik. Niscaya akan aku beritahukan kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ”.

Lalu pergilah Auf kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk memberitahukan hal tersebut kepada Beliau. Tetapi sebelum ia sampai, telah turun wahyu Allah kepada Beliau. Ketika orang itu datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, Beliau telah beranjak dari tempatnya dan menaiki untanya. Maka berkatalah dia kepada Rasulullah: “Ya Rasulullah! Sebenarnya kami hanya bersenda-garau dan mengobrol sebagaimana obrolan orang-orang yang bepergian jauh untuk pengisi waktu saja dalam perjalanan kami”. Ibnu Umar berkata,”Sepertinya aku melihat dia berpegangan pada sabuk pelana unta Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam , sedangkan kedua kakinya tersandung-sandung batu sambil berkata: “Sebenarnya kami hanya bersenda-gurau dan bermain-main saja”. Lalu Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepadanya: “Apakah terhadap Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?”

Yang termasuk candaan yang menjerumuskan kepada kekafiran antara lain ;
  •  Jenggot, dengan latah mengatakan bahwa seorang muslim yang memanjangkan jengot seperti kambing atau yang lainnya.
  • Celana diatas mata kaki (cingkrang), dengan mengatakan, banjir atau yang lainnya.
  • Seorang muslimah yang bercadar, dengan menjulukinya ninja atau yang lainnya.
  • Terlebih menjuluki mereka semua itu dengan gelaran “teroris”
  • Atau candaan lain dari syiar agama Islam.
Ini semua candaan yang sangat berbahaya, terlebih jika disertai niat mengolok-olok syariat Islam, maka itu masuk salah satu pembatal keislaman seseorang yang mengeluarkan pelakunya dari Islam, bukankah ini sangat mengerikan?

Masih banyak candaan lain yang lebih bermutu yang akan lebih menampakkan kewibaan dan kecerdasan kita sebagai seorang muslim, dan tidak harus dengan merendahkan ajaran Islam. Jauhkan pikiran Anda dari kebiasaan merendahkan ajaran Islam, kalaulah Anda belum bisa mengamalkan, maka berdoalah agar dimudahkan Alloh untuk bisa mengamalkannya suatu saat.

Barang siapa yang didalam hatinya terbersit pikiran untuk mengeluarkan candaan seperti ini, mengolok-olok syariat, kemudian dia teringat larangannya, dan dia mengurungkan niatnya dan berdoa agar diberi hidayah agar bisa memperbaiki dirinya dan bisa mengamalkannya, maka semoga Alloh mengabulkan doanya dan memperbaiki dirinya. Dan barang siapa yang pada saat-saat seperti itu masih berkeras dengan mengolok-olok syariat, maka dikhawatirkan dia akan terjerumus dalam kesesatan, dan Alloh palingkan dia dari Islam, maka yang demikian tiada temannya selain syetan, na’udzubillah min syarridzalik..

So be ware of this brother and sister..


sumber dari: masjumat.com

Kecerdasan Imam Abu Hanifah Rahimahulloh




2809760


Imam Abu Hanifah merupakan salah seorang ulama pendiri Madzhab Hanafi. Beliau dikenal cerdas dan piawai dalam menyampaikan suatu pendapat, serta pandai dalam berdebat. Salah satu bukti kepiawaian beliau dalam menyampaikan pendapat adalah pengakuan dari muridnya, Imam Malik bin Anas yang juga seorang ulama pendiri Madzhab Maliki.

Suatu ketika Abu Hanifah menjumpai Imam Malik yang tengah duduk bersama beberapa sahabatnya. Setelah Abu Hanifah keluar, Imam Malik menoleh kepada mereka dan berkata: “Tahukah kalian, siapa dia?” Mereka menjawab: “Tidak.” Beliau berkata: “Dialah Nu’man bin Tsabit, yang seandainya berkata bahwa tiang Masjid itu emas, niscaya perkataannya menjadi dipakai orang sebagai argumen.” Hal ini dikarenakan kemampuan beliau dalam menyampaikan sebuah pendapat, sehingga yang mendengar seakan-akan percaya dengan apa yang Imam Abu Hanifah sampikan.

Sebagai bukti lain kecerdasan beliau, ada seorang laki-laki dari Kufah yang di sesatkan oleh Alloh. Dia termasuk orang terpandang dan di dengar omongannya. Laki-laki itu menuduh di hadapan orang-orang bahwa Utsman bin Affan asalnya adalah yahudi, lalu menganut yahudi lagi setelah islamnya.

Abu Hanifah :Aku datang kepadamu untuk meminang putrimu yang bernama Fulanah untuk seorang sahabatku.”

Laki-laki dari Kufah            :Selamat atas kedatangan anda. Orang seperti anda tidak layak di tolak keperluanya wahai Abu Hanifah, akan tetapi, siapakah peminang itu?”

Abu Hanifah :Seorang yang terkemuka dan terhitung kaya di tengah kaumnya, dermawan dan ringan tangan, hafal kitabullah, menghabiskan malam dengan satu rukuk dan sering menangis karena taqwa dan takutnya kepada Allah.”

Laki-laki dari Kufah            : “Wah..wah.., cukup wahai Abu Hanifah, sebagian saja dari yang anda sebutkan itu sudah cukup baginya untuk meminang seorang puteri Amirul Mukminin.”

Abu Hanifah  : “Hanya saja ada satu hal yang perlu anda pertimbangkan.”

Laki-laki dari Kufah            : “Apakah itu?”

Abu Hanifah  : “Dia seorang Yahudi.”
Mendengar hal itu, orang itu terperanjat dan bertanya-tanya

Laki-laki dari Kufah            : “Yahudi?! Apakah anda ingin saya menikahkan puteri saya dengan seorang yahudi wahai Abu Hanifah? Demi Allah aku tidak akan menikahkan puteriku dengannya, walaupun dia memiliki segalanya dari yang awal sampai akhir.”

Kemudian beliau berkata,

Abu Hanifah  : “Engkau menolak menikahkan puterimu dengan seorang Yahudi dan engkau mengingkarinya dengan keras, tapi kau sebarkan berita kepada orang-orang bahwa Rasulullah telah menikahkan kedua puterinya dengan Yahudi (yakni Utsman)?”

Seketika orang itu gemetaran tubuhnya lalu berkata

Laki-laki dari Kufah            : “AstagfirullahAku memohon ampun kepada Allah atas kata-kata buruk yang aku ucapkan. Aku bertaubat dari tuduhan busuk yang saya lontarkan.”

Demikianlah kecerdasan beliau rahimahulloh yang tercatat dalam sejarah.


sumber dari: masjumat.com

Empat Madzhab Satu Keluarga






Perbedaan pendapat tak membuat mereka saling bermusuhan.

Abu Hanifah adalah ulama mujtahid pendiri madzhab tertua di antara empat madzhab, yakni madzab Hanafi. Walau demikian, beliau tidak gengsi menelaah kitab Imam Malik pendiri madzhab Maliki. Padahal, Abu Hanifah sendiri adalah pewaris ilmu dari Ibnu Mas’ud dan Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu Anhuma.
Imam As-Suyuthi dalam Manakib Imam Malik menyatakan, dalam musnad Abu Hanifah juga terdapat periwayatan dari Imam Malik. Demikian pula yang dilakukan oleh Imam Malik, beliau menyambut dan memuliakan Abu Hanifah saat berhaji. Lebih dari itu kedua imam besar ini saling bermudzakarah, hingga Imam Malik memperoleh 60 ribu permasalahan dari Imam Abu Hanifah, sebagaimana disebutkan Mas’ud bin Syaibah As-Sindi dalam muqaddimah Kitab At-Ta’lim. Oleh sebab itulah, beberapa ulama Malikiyah menyatakan jika mereka menemui masalah yang tidak ada periwayatan dari Imam Malik, mereka mengambil pendapat dari Imam Abu Hanifah.

Apa yang dilakukan Imam As-Syafi’i tidak berbeda dengan para mujtahid sebelumnya. Beliau berguru kepada Imam Malik untuk menyimak Al-Muwaththa’. Dan ketika menuju Baghdad dari Yaman pada tahun 184 H, beliau juga menjalin hubungan dan mengambil ilmu dari Muhammad bin Hasan serta Yusuf bin As- Simti yang merupakan sahabat Abu Hanifah. Oleh karena itu, beliau dikenal sebagai ulama yang menyatukan dua pemikiran fiqh: Madinah dan Iraq.

Sedangkan Ahmad bin Hanbal sendiri mengambil ilmu dari Imam Abu Yusuf selama tiga tahun, disamping mengkaji kitab-kitab Muhammad bin Hasan yang keduanya merupakan sahabat Imam Abu Hanifah. Kemudian, beliau juga mengambil ilmu fiqh dari Imam As-Syafi’i ketika tiba di Iraq tahun 195 H.
Bahkan, karena amat cinta terhadap gurunya, Imam Ahmad selalu mendoakan Imam As-Syafi’i setelah shalat dalam waktu 40 tahun.

Berdasarkan berbagai kisah di atas, jelaslah bahwa sesungguhnya para imam dari empat madzhab tersebut merupakan satu keluarga dalam berkhidmat terhadap syariat Allah Subhanahu wa Ta’ala. Dan hasilnya, mereka saling menghormati satu sama lain dan tidak saling mencela tatkala berbeda pendapat.
Hal itu bisa dilihat bagaimana Imam As-Syafi’i menghormati pendapat Imam Abu Hanifah. Ketika berada di Baghdad dan kebetulan melaksanakan shalat Subuh di dekat makam Abu Hanifah, beliau memilih tidak membaca qunut.

Demikian pula dalam beberapa bab fiqh, Imam As-Syafi’i berupaya untuk menghindari khilaf dengan para mujtahid lainnya. Ini terlihat dalam pembahasan masalah i’tikaf. Beliau memandang sah i’tikaf walau hanya sebentar menetap di masjid. Namun beliau menyatakan, ”Dan aku lebih suka satu hari. Dan aku menyatakan bahwa hal itu mustahab untuk keluar dari khilaf, karena Abu Hanifah memandang tidak sah jika kurang dari sehari.”

Menolak Dijadikan Madzhab Resmi

Pernah Khalifah Manshur menyatakan kepada Imam Malik, bahwa ia bertekad memperbanyak Al-Muwaththa’ untuk disebarkan di seluruh negeri agar negeri-negeri itu mengikutinya dan tidak mengambil dari kitab lainnya. Namun Imam Malik menolak usulan itu, malah beliau menyarankan agar membiarkan para penduduk memilih sendiri.

Di riwayat lain juga disebutkan bahwa Harun Ar-Rasyid berencana menggantungkan Al-Muwaththa’ di Ka’bah dan mewajibkan semua pihak untuk mengikutinya. Namun Imam Malik menolaknya, karena para Sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam sendiri berbeda dalam furu’, sedangkan mereka menyebar di seluruh wilayah.

Ikhtilaf Tidak Merusak Persahabatan

Yang perlu dijadikan suri teladan dari para ulama salaf adalah cara mereka menyikapi perbedaan pendapat, hingga tidak menyebabkan ukhuwah menjadi rusak. Imam As-Syafi’i pernah terlibat perdebatan dengan Yunus Bin Abdil A’la. Namun setelah peristiwa itu, sang pendebat yang juga merupakan sahabat dekatnya malah menaruh rasa hormat. Yunus berkata, ”Aku belum pernah melihat orang yang lebih berakal daripada As- Syafi’i. Suatu hari aku mendebatnya dalam suatu masalah, kamudian kami berpisah. Namun, setelah itu ia menemuiku dan menggandeng tanganku kemudian mengatakan, ’Wahai Abu Musa, bukankah labih baik kita tetap menjadi saudara walau kita berbeda dalam satu masalah?”

Demikian pula saat Imam Ahmad dan Ali bin Al-Madini berdebat masalah persaksian, kedua suara mereka pun meninggi hingga ada yang mengira keduanya bakal tidak akur. Namun nyatanya mereka tetap akur-akur saja. Bahkan saat Ali bin Al-Madini hendak pergi, Imam Ahmad menuntun kendaraan yang ditunggangi Ali.


sumber dari: majalah.hidayatullah.com

Friday 21 June 2013

Rahsia Baitullah




Mekah merupakan tanah suci bagi umat Islam di mana berdirinya sebuah struktur hebat iaitu Kaabah yang menjadi tidak, lambang dan panduan qiblat untuk semua umat Islam di seluruh dunia. Berikut adalah 15 perkara tentang Kaabah dari sudut sains yang tidak   diketahui ramai. 


http://www.al-marsd.com/thumb.php?src=/uploads/news/78dc0580cbe23e78790ce7cba3c962f3.png&w=400&h=


1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.


4. graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah. 

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.



- artikel asal: zaidimokhtar.com

Menyambut Maulidurrasul saw Mengikut Khulafa’ ar Rasyidin





Berikut ini adalah beberapa perkataan 4 sahabat khulafa’ ar rashidin ridiyALLAHU anhum ajmaien yang menyentuh berkenaan kelebihan menyambut maulid nabi besar Muhammad sholallahu ‘alaihi wasalam:...

Saidina Abu Bakar ash-Shiddiq radiyALLAHU anhu:
Telah berkata Sayyidina Abu Bakar As-Shiddiq: 

“Barangsiapa yang menafkahkan satu dirham bagi menggalakkan sambutan Maulid Nabi saw., maka ia akan menjadi temanku di dalam syurga.” 




Saidina Umar bin Khottob al-Faruq radiyALLAHU anhu:
Telah berkata Sayyidina ‘Umar: 

“Siapa yang membesarkan (memuliakan) majlis maulid Nabi saw. maka sesungguhnya ia telah menghidupkan Islam.” 

Saidina Utsman bin ‘Affan Dzun-Nuraini radiyALLAHU anhu:
Telah berkata Sayyidina Utsman: 

“Siapa yang menafkahkan satu dirham untuk majlis sambutan maulid Nabi saw. maka seolah-olah ia menyaksikan peperangan Badar dan Hunain” 

Telah berkata Saidina ‘Ali Karram ALLAHU wajhahu:

“Siapa yang membesarkan majlis maulid Nabi saw. dan karenanya diadakan majlis sambutan maulid, maka dia tidak akan keluar dari dunia melainkan dengan keimanan dan akan masuk ke dalam syurga tanpa hisab”


(sumber dari kitab anni’matul kubro ‘alaa al-’aalam fii maulid sayyidii waladii aadam karya Imam Syihabuddin Ahmad ibnu Hajar al-Haitami as-Syafii)


sumber dari: alambukansemulajadi.blogspot.com

Benarkah Ada Ancaman Jika Berkata-kata Ketika Azan?



" Jangan Baring ketika Azan, nanti Jenazah kita Berat. Jangan Bercakap ketika Azan, nanti kita tak dapat Mengucap ketika hendak Meninggal Dunia"


azan+%281%29.jpg (500×334)


Dakwaan itu tidak benar. Imam Malik bin Anas meriwayatkan di dalam kitabnya al-Muwata’ hadith daripada Tha’labah bin Abi Malik al-Qurazi :


أنهم كانوا في زمان عمر بن الخطاب يُصَلُّون يوم الجمعة حتى يخرج عمر
، فإذا خرج عمر وجلس على المنبر وأذن المؤذنون قال ثعلبة جلسنا نتحدث . فإذا سكت المؤذنون
وقام عمر يخطب أنصتنا فلم يتكلم منا أحد

Maksudnya lebih kurang: “Adalah mereka di zaman Omar bin al-Khattab, menunaikan solat (Sunat) pada hari Jumaat, sehinggalah ‘Omar masuk ke dalam masjid, apabila ‘Omar masuk (ke dalam masjid, dan beliau duduk di atas mimbar, lalu tukang azan melaungkan azan. Kata Tha’labah : “Kamipun duduk (berhenti dari menunaikan solat sunat) dan kami berbicara (bersembang). Apabila azan selesai, lalu ‘Omar berdiri untuk menyampaikan khutbah, kamipun diam dan tidak ada seorangpun daripada kami yang berbicara.” (Muwata’ Malik dengan Syarah al-Zarqani. Jld 1, m.s. 307)

Hadith ini bertentangan dari apa yang didakwa di dlm email yang dihantar oleh kawan saudara. Hadith ini menunjukkan para sahabat ada yang berkata-kata ketika azan dilaungkan, dan mereka diam hanya apabila khutbah dimulakan. Jika berkata-kata ketika azan ada ancaman yang berat, sudah tentu para sahabat tidak akan melakukannya

Selain itu, Para ulama berbeza pendapat tentang hukum menjawab azan. Pendapat yang lebih benar adalah pendapat Jumhur (Kebanyakan) Ulama yang mengatakan hukum menjawab azan adalah sunat, inilah pendapat al-Malikiyyah, al-Syafieyyah dan al-Hanabilah.

al-Imam al-Nawawi berkata di dalam al-Majmu’:

“Mazhab kami (al-Syafie) berpendapat menjawab azan adalah sunnah bukannya wajib, inilah pendapat Jumhur Ulama.” (al-Majmu, jld 3/127)

Jika benar terdapat larangan yang keras dari berbicara ketika azan sudah tentu tidak wujud perbezaan pendapat ini

wallahu a’lam.





sumber dari: www.rc.my

Taksub Kepada Imam Mazhab




Arabic class


Sikap taklid buta terhadap para imam mazhab secara melampau perlu dihentikan. Ini kerana, semua imam mazhab menjadikan sunnah yang sahih sebagai pegangan utama dan meninggalkan pendapat individu jika menyanggahi sunnah baginda.

Sebahagian pengikut mazhab yang fanatik menolak bulat-bulat pendapat mazhab lain. Seolah-olah, mazhabnya sahaja yang betul. Sedangkan dalam beberapa perkara, mereka sebenarnya mengamalkan pendapat imam lain atas alasan darurat.

Ada riwayat menyebut, Khalifah Abu Ja’far al-Mansur dan Harun al-Rasyid ingin menjadikan Mazhab Malik dan Kitab al-Muwatta’ karangan Imam Malik sebagai sumber perundangan dan rujukan kerajaan Abbasiyyah.

Tetapi, cadangan ini ditentang oleh Imam Malik sendiri. Alasan beliau ialah kebenaran itu hanya satu, iaitu melalui Rasulullah s.a.w. Pendapat seseorang boleh ditolak apabila bertentangan dengan sunnah Rasulullah s.a.w
Para salafussoleh bersepakat, wajib berpegang dan kembali kepada al-Quran dan sunnah yang sahih serta meninggalkan setiap pendapat yang menyalahi kedua-duanya. Walaupun ia diutarakan oleh seorang pakar, ulama, tokoh ilmuan atau sarjana. Ini kerana, Rasulullah s.a.w lebih afdal untuk diikuti dan dicontohi berbanding individu yang tidak terlepas daripada salah dan silap.

Jika mendapati sesuatu yang bertentangan dengan amalan harian masyarakat kita di dalam sesebuah pendapat yang diutarakan, maka janganlah terus membuat kesimpulan yang singkat, lalu mentohmah sesuatu pendapat yang mungkin baru di mata kita dengan tuduhan yang tidak benar. Sebaliknya saya mengesyorkan agar kita semua mengkaji dan meneliti semula setiap nukilan dan pendapat yang diutarakan itu. Ini lebih baik agar kita membuat sesuatu kenyataan berdasarkan hujah dan tidak mudah diselewengkan.

Hal ini merupakan satu contoh amalan Rasulullah s.a.w yang telah ditinggalkan. Semoga ALLAH memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-NYA kepada ajaran Islam yang murni. Sesungguhnya meninggalkan amalan yang dipenuhi sangkaan atau taklid buta adalah suatu yang dituntut oleh syarak.


sumber dari: fiqh-sunnah.blogspot.com

Kepentingan bermazhab




Mazhab adalah berasal daripada bahasa arab, yang bermaksud kecenderungan dalam sesuatu perkara. Soalan sebegini sudah acap kali orang bertanya. 



Bila baca soalan sebegini dan sebelum ini ada juga yang bertanya soalan yang seumpama dengan ini lantas apa yang terlintas di benak saya, adakah kita lebih hebat daripada Imam Syafie, Imam Hanafi, Imam Maliki dan Imam Hanbali sehingga sudah tidak mahu berpegang kepada mazhab?
Saya tidak salahkan yang bertanya, tetapi saya yakin pertanyaan ini adalah sebagai landasan mendapat penjelasan yang betul dalam persoalan yang dimusykilkan. 


Kepentingan bermazhab adalah bagi membolehkan kita mengamalkan agama dengan faham yang sebenarnya. Sebabnya, kita tidak mampu dan kebanyakan kita tidak layak kerana tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk berijtihad. Para ulama yang muktabar telah memudahkan kita memahami Islam dengan lebih mudah. 

Contohnya hadis berkaitan wuduk dalam sahih al-Bukhari dalam kitab bersuci, wuduk, di bawah tajuk ini adalah 75 bab dan 105 hadis, di dalam kitab al-Ghusl (mandi) terdapat 29 bab dan 44 hadis. 

Kadang-kadang dalam satu bab ada ada dua tiga mungkin lebih lagi. Mungkin juga di antara hadis-hadis itu pada zahirnya macam bertentangan tetapi hakikatnya tidak. Semua ini orang awam boleh faham ke untuk menghasilkan hukum?

Tidak semudah yang disangka. Memang Islam itu mudah, tapi tidaklah sampai dimudah-mudahkan Islam itu. 

Pandangan peribadi saya adalah lebih baik orang awam di negara ini berpegang kepada satu mazhab, iaitu mazhab Syafie, yang menjadi pegangan majoriti penduduk dunia.

Saya juga mengagumi dan menghormati mazhab-mazhab yang lain. Tetapi negara ini kita sudah serasi dan menjadi pegangan untuk kian lama. 

Silibus fiqh di sekolah dan universiti juga bermazhab Syafie. Oleh sebab itu, saya berani mengatakan mazhab Syafie telah menjadi mazhab rasmi masyarakat yang beragama Islam di negara ini.

Keadaan umat Islam semakin bercelaru dengan berbagai aliran dan pemikiran selepas kewafatan Rasululah SAW. Terutama pada zaman Saidina Ali yang muncul berbagai-bagai fahaman seperti aliran Khawarij, Mu'tazilah dan Syiah dan macam-macam ajaran yang membingungkan hala tuju manusia. 

Oleh kerana terdapat berbagai aliran ini, tepatlah al-hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Al-Imam al-Thabarani: "Bahawa pada akhir zaman, umat ku terbahagi pada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang dapat memasuki syurga manakala yang lain terjun ke dalam neraka. Maka sahabatnya pun bertanya, siapakah golongan yang satu tersebut, ya Rasulullah? Jawab baginda Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ)".

ASWJ adalah mereka yang mengikut sunnah Rasululah dan juga sunnah sahabat-sahabat Baginda serta sunnah umat zaman Tabiin (Zaman 300 tahun selepas Rasulullah). Keempat-empat Imam ASWJ iaitu Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Al-Shafiei dan Imam Hambali tersebut hidup pada zaman tabiin yakni lingkungan 300 tahun selepas Rasulullah SAW.

Mendalami ilmu

Imam Hanafi lahir pada 80 hijrah dan Imam Malik lahir pada tahun 93 hijrah dalam kurun yang pertama lagi. Imam Al-Syafie lahir pada pada 150 hijrah dan Imam Hambali lahir pada 164 hijrah. 

Semua mereka terkenal dengan sifat-sifat terpuji dan terkenal dengan ketokohan mereka dalam bidang ilmu. Seawal usia mereka telah menghafal al-Quran, selesai menghafal al-Quran mereka akan mendalami ilmu hadis serta ilmu tafsir, disusuli dengan ilmu fiqh dan tauhid.

Mereka sanggup berehlah ribuan batu untuk mendapatkan ilmu, sanggup mengharung perit maung dalam mencari ilmu. Sepanjang riwayat hidup mereka kita akan dengar yang baik-baik, yang indahnya mereka adalah ulama yang jujur dalam menegakkan kebenaran demi Allah SWT dan Rasul-Nya. 

Perjuangan mereka jujur ijtihad mereka juga semata-mata mencari keredaan Allah SWT. Keempat-empat Imam tersebut juga boleh mengistinbatkan hukum selain dari al-Quran dan al-hadis. Selain itu, keempat-empat mereka juga mempunyai kitab rujukan pada anak murid dan umum. 

Seperti Imam Hanafi yang mempunyai kitab al-hadis yang bernama Al Wasit, Imam Malik dalam kitab Al-Muwattha, Imam Al-Shafie dalam kitab Al-Uum dan Al-Imam Hambali (Ahmad bin Hambal).

(Mazhab bagi keluarga Ibn Tamiyah di mana bapanya adalah ulama bermazhab Hambali) dalam kitab al-Hadis yang terkenal yang bernama Al-Musnad yang merangkumi 35,000 hadis di dalamnya. 

Keempat-empat Imam tersebut apabila memberi fatwa atau berijtihad atau mengeluarkan hukum, mereka merujuk kepada al-Quran dan hadis Rasulullah SAW. 

Kalau ada mana-mana pihak yang mengikuti salah satu daripada empat mazhab tersebut, ertinya mereka juga telah mengikut al-Quran dan al-hadis.

Cuma sebagai orang awam yang tidak tahu ayat al-Quran dan al-hadis mana yang diterima pakai. Kerana itu digelar muqalidin atau pengikut. 

Memang sudah menjadi sunnatullah sejak Nabi Adam sehingga pada akhir zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai daripada orang alim. Walaupun sebenarnya ramai yang ingin menjadi alim. 

Begitu juga dalam ilmu pengetahuan, sedikit sahaja yang berilmu tetapi yang jahil amat ramai. Dalam pada itu patutkah diminta pendapat orang awam mengkaji dan menggali sendiri al-Quran dan hadis? 

Tidak munasabah meminta mereka berijtihad sendiri kepada al-Quran dan hadis. Oleh yang demikian berpegang kepada satu mazhab yang muktabar seperti mazhab Syafie adalah lebih baik dan lebih selamat.


Ini kerana kita akan seragam dalam penghayatan dan pengamalan serta mengelakkan pertelingkahan antara satu sama lain. 


sumber dari: alambukansemulajadi.blogspot.com

Wednesday 19 June 2013

Hajar Al Aswad




Hajar Al Aswad, Extreme Close Ups The picture above shows the Hajar al-Aswad (The Black Stone), which is set in the eastern corner of the Ka’bah. Tawaf is started and ended by facing this sacred stone.


Holy Kaaba, Hateem, And Hajr-E-Ismail10


Hajar Al Aswad, Extreme Close Ups Holy Kaaba, Hateem, And Hajr-E-Ismail9

The picture above shows the Hajar al-Aswad (The Black Stone), which is set in the eastern corner of the Ka’bah. Tawaf is started and ended by facing this sacred stone.


Holy Kaaba, Hateem, And Hajr-E-Ismail8


Hajar Al Aswad, Extreme Close Ups


Holy Kaaba, Hateem, And Hajr-E-Ismail7


Throughout the ages, innumerable people including many of the Prophets (upon him be peace), the Prophet Muhammad (peace and blessings of Allah be on him) himself, the Sahabah (may Allah be pleased with him), pious personalities and millions of Muslims who have performed Hajj and Umrah have placed their blessed lips on it.


sumber dari: myheartmakkah.com

Nasihat Imam Malik






Sebelum wafat Imam Malik r.a  telah menitipkan beberapa pesanan atau nasihat yang sangat perlu diberi perhatian oleh sekalian mukmin bagi tujuan untuk mengukuhkan kefahaman serta mengamalkan Islam yang sempurna. Berikut adalah antara nasihat-nasihat beliau:

  1. Ilmu itu adalah agama. Oleh itu hendaklah kamu perhatikan daripada siapa kamu pelajari ilmu itu.
  2. Ilmu itu cahaya. Ia tidak akan jinak kecuali hanya kepada hati yang taqwa dan khusyuk.
  3. Apabila seseorang itu Zahid ( tidak tamakkan dunia ) Allah akan memberikan nikmat kepadanya.
  4. Sesiapa yang hendak menjawab sesuatu masalah dia perlu bentangkan dahulu dirinya ke dalam syurga dan neraka dan berusaha bagaimana dia akan selamat di akhirat.
  5. Sebaik-baik perkara adalah yang jelas dan nyata. Sekiranya kamu syak antara dua perkara,maka ambillah yang lebih meyakinkan.
  6. Perumpamaan orang munafik itu ketika berada di dalam masjid adalah seperti burung yang berada di dalam sangkar. Apabila pintu sangkar itu terbuka mereka berebut-rebut keluar.
  7. Apabila seseorang itu memuji dirinya maka hilanglah kebijaksanaannya.
  8. Menurut apa yang diketahui ulama akan ditanya diakhirat kelak sebagaimana ditanya kepada Nabi.
  9. Tidak ada kebaikan bagi sesiapa yang melihat dirinya dalam satu-satu perkara tetapi orang lain tidak melihatnya sebagai ahli dalam perkara tersebut.
  10. Orang yang menuntut ilmu agama pastilah dia bersifat warak,bersikap tenang dan bertaqwa.
  11.  Seorang alim tidak patut bercakap berkenaan ilmu kepada mereka yang tidak layak mendengarnya dan mereka yang membencinya kerana dia hanya akan menjadikan ilmu itu hina.
  12. Allah tidak kasih kepada hamba-hambaNya yang diberi nikmat melainkan hamba itu melahirkan kesan nikmat Allah itu. Lebih-lebih lagi orang yang berilmu.
  13. Apabila kamu ditanya berkenaan sesuatu perkara,kamu perlu halusi dan teliti dahulu pandangan kamu dengan pendapat orang lain kerana penelitian itu akan menghapuskan fikiran sempit seperti api yang menghilangkan kotoran emas.
  14.  Sesiapa yang tahu bahawa percakapannya menunjuk-nunjuk kadar amalannya maka kurangkanlah percakapannya.
  15. Zahid kepada dunia adalah mencari keuntungan dengan memendekkan cita-cita.
  16.  Seseorang itu tidak akan menjadi baik kecuali dia meninggalkan perkara yang tidak ada kaitan dengan dirinya dan bekerja menunaikan kewajipannya.Apabila dia bersikap demikian akan terbuka mata hatinya kepada Allah.
WalLahua’lam….


sumber dari: ilmu2u.com

From the Beauty of Knowledge






It is reported that Imām Ahmad b. Hanbal – Allâh have mercy on him – said:

Al-Shâfi’î saw me sitting in his circle, and there was some ink on my shirt I was trying to hide. He said,

 “Young man, why are you hiding it? Having ink on ones clothes is a sign of lofty conduct: to the sight it is black, but to the insight it is white (with the light of knowledge).


It is reported that ‘Abdullâh b. Al-Mubârak – Allâh have mercy on him – said:

Ink on the clothes is the perfume of the scholars.
- Some put this in verse (from Arabic):

The ink-pot’s ink is the perfume of men
As saffron is the perfume of women
So the former befits the garments of those men
As the latter the garments of wives


It is reported that Imâm Ahmad said, seeing the students of hadîth approaching with their ink-pots:
These are the lanterns of Islâm.


sumber dari: alsiraat.co.uk

Zam Zam Water And Well



According to IslamOnline, the well originally had two cisterns in the first era, one for drinking and one for ablution. At that time, it was a simple well surrounded by a fence of stones. Then in the era of the Abbasid caliph Al-Mansur 771 AD (149 AH) a dome was built above the well, and it was tiled with marble.


Zam Zam Water And Well Details


In 775 AD (153 AH), Al-Mahdi rebuilt the well during his caliphate, and built a dome of teak which was covered with mosaic. One small dome covered the well, and a larger dome covered the room for the pilgrims. In 835 AD (213 AH) there was further restoration, and the dome was covered with marble during the caliphate of Al-Mu’tasim.


Zam Zam Water And Well Details1


In 1417 (795 AH), during the time of the Mamluks, the mosque was damaged by fire, and required restoration. Further restoration occurred in 1430 (808 AH), and again in 1499 (877 AH) during the time of Sultan Qaitbay, when the marble was replaced.

In modern times, the most extensive restoration took place to the dome during the era of the Ottoman Sultan Abdul Hamid II in 1915 (1333 AH). To facilitate crowd control, the building housing the Zamzam was moved away from its original location, to get it out of the way of the Tawaf, when millions of pilgrims would circumambulate the Kaaba. The water of the well is now pumped to the eastern part of the mosque, where it was made available in separate locations for men and women.


Zam Zam Water And Well Details2



sumber dari: myheartmakkah.com

even we disagreed.....






Younus Al-Sadafi said:
I have not seen anyone wiser than Al-Shafi’ee. I debated with him one day on an issue and we disagreed. When we met again, he took my hand, and said: ‘O, Abu Moosa, would it not be correct that we remain brothers even if we disagreed on an issue?’


sumber dari: alsiraat.co.uk

the Diwan of Imam al-Shafi’i




Mosques of Sultan Hasan and al-Rifa'i Seen from the Citadel


Some selections from the Diwan of Imam al-Shafi’i:


إذا حارَ أمرُكَ في مَعْنَيَيْن *** ولم تدرِ فيما الخطا و الصواب
فخَالِفْ هَوَاكَ فإنَّ الهوَى ***  يقودُ النفوسَ إلى ما يعاب
If you are caught in confusion between two matters,
And you don’t know what is right and what is wrong.
At that point, disobey your desires; for indeed desires,
Only lead the soul to what is blameworthy and wrong.


ما حك جلدك مثل ظفرك *** فتول أنت جميع أمـرك
وإذا قصـدت لـحاجـةٍ *** فاقصد لمعترفٍ بفضلك
Nothing can scratch your skin quite like your own nails,
So take care of all your affairs by yourself.
And if you must seek help for some of your needs,
Then seek out a person who knows well your virtue.

يريد المرء أن يعطى منـاه *** ويأبـى الله إلا مــا أرادا
يقول المرء فائدتي ومالـي *** وتقوى الله أفضل ما استفادا
A person wants to be given their lot of fate,
But Allah refuses it to be except what He wishes.
A person will say ‘My profits! My wealth!’
But the fear of Allah is the best of all profits.

كل العداوات قد ترجى مودتها *** إلا عداوة من عاداك من حسدِ
Every type of enmity can be turned into love,
Except the enmity of he who hates you out of envy.

ولا تعطين الرأي من لا يريده *** فلا أنت محمود ولا الرأي نافعه
Do not give your opinion to one who does not want it,
For neither are you praiseworthy, nor will the opinion benefit him.

لقد أصبحت نفسي تتوق إلى مصر *** ومن دونها أرض المهامه والقفر
فوالله لا أدري أللفوز والغنى *** أساق إليها أم أساق إلى القبر
My soul has come to yearn for Egypt,
And all other lands are lands of toil and emptiness.
By Allah I do not know; is it towards success and riches,
That I am being driven to, or is it my grave?

[Incredible lines of poetry, since Imam al-Shafi’i actually died in Egypt]



sumber dari: alsiraat.co.uk

Jannatul Ma’la







Jannatul Maula Photos


The picture above shows Jannatul Ma’la, the principle historical graveyard in Makkah which is located in a valley east of the Masjid ul Haram. Several members of the Prophet Muhammad S.A.W family and many Sahabah R.A are buried here.
-
The following personalities are buried in this graveyard:

Ummul Mu’mineen Khadeejah R.A, the first wife of the Prophet Muhammad S.A.W
Qasim, the eldest son of the Prophet Muhammad S.A.W from his wife Khadija R.A; he died in infancy.
Abdullah, the second son of the Prophet Muhammad S.A.W from his wife Khadija R.A; he was also known as Tahir and Tayyab.
Abu Talib – the uncle of the Prophet Muhammad S.A.W
Abdul Muttalib – the grandfather of the Prophet Muhammad S.A.W

On no account should anybody pray towards a grave or seek supplication through them as this is tantamount to committing shirk, associating partners with Allah (swt).


sumber dari: myheartmakkah.com

“For the one who gives up arguing…”






Abu Umamah al-Bahili رضي الله عنه narrated that the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said:

أنا زعيم بيت في رَبَضِ الجنة لمن ترك المراء وإن كان مُحِقَّا، وبيت في وسط الجنة لمن ترك الكذب وإن كان مازحًا، وبيت في أعلى الجنة لمن حَسُن خلقه
I am the leader of a house in Paradise. I guarantee a house in Jannah for one who gives up arguing, even if he is in the right; and I guarantee a home in the middle of Jannah for one who abandons lying even if he is joking; and I guarantee a house in the highest part of Jannah for one who has good manners.”
[Abu Da'wud, 4800; also found in 'Tahdhib al-Kamal', 3/498; 'Mu'jam al-Kabeer', 7488; 'al-Bayhaqi', 10/249 and others - graded as Hasan by al-Albani in 'Saheeh al-Targheeb wat-Tarheeb', 6/3; and Ibn Baz in 'Khashiyah Buloogh al-Maraam', 810]


Despite its conciseness, this hadeeth contains huge amounts of guidance and goodness in directing people towards building sublime characters and in dealing with people; along with the respective rewards attached to that.

As for the aspect of arguing mentioned therein, the type of arguing which is criticised and blameworthy is the one in which one is abusive, wants to win over or disparage the opponent – or where one argues just for the sake of argument and wrangling etc.

To argue in order to demonstrate what the truth is however, and to refute falsehood – then that is a commendable act that the Shari’ah orders us with, so long as it is within reason and set-boundaries. From this are the Ayaat of the Qur’an:

وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ“…and argue with them in a way that is better.” [An-Nahl: 125]

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
“And argue not with the people of the Scripture, unless it be in (a way) that is better…” [Al-Ankaboot: 46]

وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ
“And argue not on behalf of those who deceive themselves…” [An-Nisaa': 107]
In regards to explaining or clarifying the Sunnah, Imam Ahmad was asked:
“I sometimes find myself in a gathering where the Sunnah is mentioned, and I have more knowledge of it. Shall I speak up and say something?’ Imam Ahmad replied: ‘State what the Sunnah is, but do not argue over it’. The man then repeated his statement and so Imam Ahmad said: ‘I only see you to be an argumentative man!”
And this is what Imam Malik meant in his saying (after one has informed the people of the Sunnah), “And if they don’t accept it from you, then be silent.”
['Al-Adab al-Shar'iyyah', Ibn Muflih, p. 307]

Ma’n ibn Eesa narrated:

انصرف مالك بن أنس رضي الله عنه يوماً من المسجد ، وهو متكىء على يدي ، فلحقه رجل يقال له : أبو الحورية ، كان يتهم بالإرجاء ، فقال : يا عبد الله ، اسمع مني شيئاً ، أكلمك به ، وأحاجك ، وأخبرك برأي ، قال : فإن غلبتني ؟ قال : إن غلبتك اتبعني ، قال : فإن جاء رجل آخر ، فكلمنا فغلبنا ؟ قال : نتبعه ، فقال مالك رحمه الله تعالى : ياعبد الله : بعث الله عز وجل محمداً صلى الله عليه وسلم بدين واحد ، وأراك تنتقل من دين إلى دين ، قال عمر بن عبد العزيز : من جعل دينه غرضاً للخصومات أكثر التنقل

“(Imam) Malik ibn Anas was once returning from the masjid, leaning on my arm, when a man called Abu al-Huwayriyah who was accused of Irja` caught up with him. He said. ‘O servant of Allaah, listen to something I have to say and debate with me and let me tell you my opinion.’ (Imam) Malik said, ‘And what if you overcome me?’ The man replied, ‘If I defeat you, you follow me.’ Malik asked, ‘And what if another man comes and defeats us (both)?’ He replied, ‘Then we follow him.’ To this, Malik رحمه الله تعالى said, ‘O servant of Allaah, Allaah sent Muhammad صلى الله عليه وسلم with a single Deen, but I see you moving from religion to religion. ‘Umar ibn ‘Abd Al-‘Azeez said: ‘Whoever makes his Deen the object of argumentation will frequently change it.’”
[Al-Aajoori, 'Kitab Al-Shari’ah', vol.1, p. 128]

It is equally important not to delve into matters in which one does not have knowledge – nor chase conjecture and thus risk falling into misguidance himself. As Allaah سبحانه و تعالى Said:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ“And follow not that of which you have no knowledge….”[Al-Israa': 36]

The Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم said:

إن أبغض الرجال إلى الله الألد الخصم“The most hated of men to Allah is the one who quarrels often.” [Bukhari, 2457 and Muslim, 2668]

Shaykh Salih al-Fawzan commented on this hadeeth in his ‘Sharh Usool Al-Imaan’ (of Ibn Abd Al-Wahhab) and said:

في هذا حديث النهي عن الجدل والخصومات, وأنه ينبغي على المسلم إرادة الحق, لا التغلُب بحجته و إن كانت باطلة كما هو حال أهل الضلال.
وقوله (صلى الله علية وسلم): “الألد” أي: شديد الخصومة بالباطل.
وقوله: “الخصم” أي: الحاذق بالخصومة والمذموم هو الخصومة بالباطل في رفع حق ا واثبات باطل.
والله جلَ وعلا يبغض الألدَ الخصم, لأنه ليس قصده الحق وإنما حب ظهور الحجة بالخصومة ولو بالباطل, ولأن كثرة المخاصمة تفضي غالبا إلى ما يذمُ صاحبه, لأن أكثر المخاصمة تكون في باطل من أحد الطرفين, و لهذا جاء النهي عنها
“In this hadeeth is the prohibition of argumentation and quarrel, and that it is incumbent upon the Muslim to only seek the truth, not to overcome (his opponent) by his argument even though it is falsehood, as is the case of the people of misguidance.
And he صلى الله عليه وسلم said: ‘Al-Aladd‘, which means one who unjustly (and excessively) quarrels with falsehood.
And he صلى الله عليه وسلم said: ‘al-Khasim‘, which means one who is proficient at quarrelling and what is reprehensible is to argue with falsehood by removing the truth and establishing falsehood.
And Allaah (Jalla wa ‘Alaa) despises this type of person because his purpose is not to establish the truth, rather to love to overcome others with his arguments even though it is falsehood. And because a lot of excessive argumentation leads to disparaging the person. (And) because in most arguments, one of the parties is arguing with falsehood, and this is why it is prohibited.”
Imam Shafi’i from his golden pieces of advice said:

إذا نطق السفيه فلا تجبه فخير من إجابته السكوت فإن كلمته فـرّجت عنـه وإن خليته كـمدا يمـوت“If the fool* speaks, don’t respond to him as silence is the best answer (for him). If you (do) speak to him (then) you have supported him (i.e. his foolishness by giving him importance); and if you left him (without speaking/answering), then in anguish he dies.”
* Those without sense, wisdom or sincerity – who do not seek the truth, but rather want to perpetuate their nonsense and unnecessary arguments and wrangling.

Jundub bin Abdullah رضي الله عنه narrated that the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said:

اقرءوا القرآن ما ائتلفت عليه قلوبكم ، فإذا اختلفتم فقوموا“Read the Quran as long as your hearts are drawn close (in agreement) with each other (in respect to it), if there is disagreement (among you), then stand up (and leave).” [Saheeh al-Bukhari, 4773/6843 and others]

Ibn Hajar said in his ‘Fath al-Bari’ (4773) that this means any disagreement that may occur over any understanding (of the meaning) of the Qur’an, one should leave the situation. The purpose of dispersing from such a gathering is so as to not allow the differences to fester and cause enmity to arise between people and result in evil… It is not allowed to snarl at an opposing opinion so as not to cause grievance and dissent among people, (and remember the Words of Allaah): “O you who believe! Ask not about things which, if made plain to you, may cause you trouble…” [Al-Ma'idah, 101]
Allaah سبحانه و تعالى Said in Al-Qur’an:

وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ“Do not dispute (with one another) lest you lose courage (and your strength departs), and be patient…” [Al-Anfaal: 46]

Muhammad al-Ameen ash-Shanqeeti رحمه الله تعالى said in his Tafseer:

نهى الله جل وعلا المؤمنين في هذه الآية الكريمة عن التنازع، مبينًا أنه سبب الفشل، وذهاب القوة، ونهى عن الفرقة أيضًا في مواضع أخر، كقوله‏:‏ ‏{‏وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ‏}‏، ونحوها من الآيات، وقوله في هذه الآية‏:‏ ‏{‏وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ‏}‏ أي قوتكم‏
“In this Noble Ayah, Allaah جل وعلا has forbidden the believers from disputing (arguing and fighting), indicating this as a cause for failure (and defeat) and the departure of strength. And He also forbade disunity (and division)… As He Said: “And hold fast, all together, by the rope which Allah (stretches out for you), and be not divided among yourselves” and similar Ayaat to this. And the Words in the Ayah, ‘lest you lose courage’ means (loss of) your strength.”


sumber dari: alsiraat.co.uk

Sumber Hukum Yang Disepakat Para Ulama






Menurut Abdul Wahab Kallaf, kata adillah as-syar`iyyah (sumber hukum Islam), bersinonim dengan istilah adillah al-ahkaam, ushuul al-ahkaam, al-mashaadir at-Tasyrii`iyyah lil ahkaam.[1]

Para ulama membagi dalil hukum syara` menjadi dua, pertama dalil yang disepakati (muttafaq), dan dalil yang tidak disepakati (mukhtalaf). Dalil yang disepakati terdiri dari empat, yaitu Al-Quran, As-Sunnah Al-Muqoddasah, Al-Ijma`, dan Al-Qiyas. Mereka juga sepakat pada urutan prioritas penggunaannya harus digunakan secara tartiib, tidak boleh melompat. 

Konsekuensinya, apabila terjadi sebuah peristiwa, maka yang harus dilihat sumber hukumnya terlebih dahulu adalah Al-Quran. Apabila hukum tersebut tidak ditemukan di dalam Al-Quran, langkah selanjutnya adalah dengan melihat perkataan Rasulullah SAW dalam hadisnya. Seandainya masih juga tidak ditemukan, maka dilihat hukumnya dalam Ijma`, jika tidak ditemukan juga, maka berijtihad untuk mendapatkan hukumnya dengan menggunakan qiyas.[2]

Hal di atas terinspirasi dari ayat Al-Quran di surat An-Nisa ayat 59 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا (سورة النساء : 59)

Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-(Nya), dan ulil amri di antara kalian. Kemudian jika kalilan berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah perkara tersebut kepada Allah (Al-Quran) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (Q.S. An-Nisa : 59)

Dari penjelasan ringkas ini, jika diurutkan secara tafshili, sumber pengambilan hukum yang disepakati empat Imam Mazhab (Al-Hanafi, Al-Maliki, As-Syafi`I, dan Hambali) adalah :

1.       Al-Qur`an
2.       As-Sunnah
3.       Al-Ijma`
4.       Al-Qiyaas



sumber dari: catatanfikri.blogspot.com

Sejarah Perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Islam






1.       Zaman Rasulallah SAW

Zaman ini adalah zaman pertumbuhan dan zaman perletakan asas perundangan Islam. Perlaksanaan undang-undang pada zaman Rasulallah SAW adalah hasil daripada wahyu Allah SWT secara langsung yang diturunkan kepada Rasulalllah SAW melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. Oleh yang demikian, zaman Rasulallah SAW merupakan zaman perundangan yang lengkap

Perlaksanaan undang-undang jenayah Islam pada zaman Rasulallah SAW dikuatkuasa dan dijalankan oleh Rasulallah SAW sendiri. Apabila jenyah berlaku, Rasulallh SAW akan menunggu wahyu dari Allah SWT sebelum dijatuhkan hukuman ke atas penjenayah. Sekiranya tiada wahyu yang diberikan, maka Rasulallah SAW yang akan berijtihad.

Sebagai contoh Anas bin Malik meriwayatkan apabila bapa saudaranya menampar hamba sahaya sehingga tercabut giginya, Rasulallah SAW memerintahkan agar dilaksanakan hukuman qisas terhadap bapa saudaranya itu. Rasulallah SAW sendiri menyatakan bahawa itu adalah sebenarnya hukuman daripada Allah SWT.

2.       Zaman Sahabat
Zaman bermula apabila Rasulallah SAW wafat sehinggalah berakhirnya zaman abad pertama hijrah. Penguatkuasaan undang-undang Islam dapat dilaksanakan dengan baik kerana para sahabat mengambil contoh teladan daripada baginda SAW dalam melaksanakan hukum undang-undang jeanayah Islam. Sebagai contoh, Abu Bakar r.a. memerangi golongan yang enggan membayar zakat kerana keengganan mereka itu bererti mereka telah menolak Islam

3.       Zaman Tabi’in dan Imam Mujtahid
Zaman ini bermula pada awal kedua hijrah hinggalah kurun keempat hijrah. Pada zaman ini, kegiatan penulisan buku berjalan dengan amat aktif sekali. Pada masa ini jualah dibukukan segala hadis, fatwa, tafsir al-Quran, fiqah, usul fiqh dan sebagainya.

Zaman ini dianggap sebagai zaman keemasan dan kemajuan perundangan Islam. Antara faktor zaman perkembangannya adalah seperti berikut :
-          Kerajaan Islam bertambah luas
-          Ahli perundangan dan fatwa menkimati kemudahan yang luas dalam kegiatan perundangan ekoran lambakan sumber yang tersedia
-          Lahir tokoh perundangan Islam yang hebat seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’e dan Imam Ahamd bin Hanbal


sumber dari: madahannan.wordpress.com

maksiat memadamkan sinar ilmu






Ilmu adalah sinar yg diletakkan Allah swt ke dlm hati sdgkan maksiat memadamkan sinar tersebut. Kata Imam Malik kpd Imam Shafie,

"Allah swt telah meletakkan sinar dlm hatimu. Jangan engkau padamkan dgn kegelapan maksiat."



sumber dari: rosseni.wordpress.com

The most blessed and spiritual graveyard




The most blessed and spiritual graveyard in the world: Jannatul-Baqi, wherein lie a great number of companions, wives, daughters and other family members of Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam.


All You Want to Know About Jannatul Baqi With Pics and Maps


Allah’s Messenger SallAllahu alaihi wassalam said: 

“Peace be upon you, O abode of believers. What you were promised will come to pass tomorrow at a fixed time. We shall, Allah willing, soon join you. O Allah! Grant forgiveness to the people who are buried in al-Baqi’ al-Gharqad.” 


All You Want to Know About Jannatul Baqi With Pics and Maps-1


And: 

“I am the first for whom the Earth will burst open, then Abu Bakr and then Umar. I shall then come to those who are buried in al-Baqi’ and they will be gathered along with me. After that I shall wait for the people of Mecca so as to be gathered among the inhabitants of the two sacred cities.” 
(Tirmidhi)


All You Want to Know About Jannatul Baqi With Pics and Maps-2


In the time of Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam, this grave yard was thought to be outside of Madina but now it is adjacent to Masjid an Nabwi. Al-Baqi‘ is a powerful place. Other cities consider it their pride to host a single saint; but here there are hundreds. All around lie at rest the men and women who heard the Prophet’s summons, and broke the idols of their forefathers, and gave their lives to his cause.


sumber dari: zimbio.com