Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Friday 7 June 2013

Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal






Musnad Imam Ahmad bin Hanbal merupakan kitab yang mulia dalam bidang Hadis. Hal ini telah diungkapkan oleh para ahli Hadis, baik zaman dulu maupun sekarang bahwa Musnad Ahmad merupakan kitab terlengkap yang memuat Hadis-hadis yang dibutuhkan oleh kaum muslimin dalam urusan agama dan dunianya. 

Dalam menyusun kitab ini Imam Ahmad bin Hanbal menggunakan kaedah penulisan musnad yang memang banyak dipakai oleh para ulama pada masa itu. Iaitu dengan menyebutkan para sahabat yang meriwayatkan Hadis, kemudian menuturkan Hadis yang diriwayatkan oleh sahabat tadi. Jadi penggunaan penulisan dalam kitab musnad kita tidak akan menemukan bab-bab fiqh, karena dalam kaedah penulisan musnad yang digunakan adalah dengan mencantumkan nama-nama sahabat sebagai bab. Sehingga dalam kitab ini kita akan menemukan berbagai Hadis yang temanya berbeza-beza dalam satu bab. 

Dalam bab “Musnad ‘Abdullah bin ‘Umar RA.” misalnya, kita akan menemukan berbagai macam Hadis dengan tema yang berbeza, seperti puasa, solat, Jum’at, jenazah, memerdekakan budak dan lain-lain. Kaedah penulisan ini walaupun kurang sesuai dan dianggap sulit pada zaman sekarang, dimana keinginan untuk menghafal Hadis telah melemah, pada masa itu ia merupakan kaedah penulisan yang masyhur dan mudah bagi para ahli Hadis saat itu (Abad ke 3 H).

Ini tidak lain kerana perhatian mereka terhadap Hadis yang begitu besar, sehingga salah seorang di antara mereka ada yang hafal sebuah kitab musnad yang besar seperti halnya menghafal satu surat dalam Al Qur’an. Selain itu mereka juga mengetahui yang mana satu Hadis-hadis itu yang sahih dan yang dhaif.[1]
Musnad Imam Ahmad bin Hanbal memuat empat puluh ribu Hadis dengan pengulangan atau tiga puluh ribu Hadis tanpa pengulangan. Walaupun demikian kitab tersebut belum meliputi semua Hadis Nabi SAW. 

Barang siapa yang beranggapan bahwa Musnad Ahmad telah meliputi semua Hadis Nabi, maka ia telah salah. Al Hafidz Ibnu Katsir berkata: Musnad Ahmad merupakan kitab musnad yang tidak ada tandingannya dalam segi banyaknya Hadis dan kaedah penyusunannya yang bagus. Walau bagaimanapun masih banyak sekali Hadis-hadis yang tidak termuat di dalamnya. Bahkan menurut satu pendapat, ada kurang lebih dua ratus sahabat yang terdapat dalam kitab Sahih Bukhori dan Muslim tidak terdapat dalam Musnad Ahmad. Dalam Musnad Imam Ahmad terdapat sekitar tiga ratus Hadis yang hanya terdapat tiga rawi saja antara Imam Ahmad dan Rasulullah SAW.


sumber dari: kitab-sunnah.com

No comments:

Post a Comment