Mazhab adalah berasal daripada bahasa arab, yang 
bermaksud kecenderungan dalam sesuatu perkara. Soalan sebegini sudah acap kali 
orang bertanya. 
Bila baca soalan sebegini dan sebelum ini ada juga yang 
bertanya soalan yang seumpama dengan ini lantas apa yang terlintas di benak 
saya, adakah kita lebih hebat daripada Imam Syafie, Imam Hanafi, Imam Maliki dan 
Imam Hanbali sehingga sudah tidak mahu berpegang kepada 
mazhab?
Kepentingan bermazhab adalah bagi membolehkan kita 
mengamalkan agama dengan faham yang sebenarnya. Sebabnya, kita tidak mampu dan 
kebanyakan kita tidak layak kerana tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk 
berijtihad. Para ulama yang muktabar telah memudahkan kita memahami Islam dengan 
lebih mudah. 
Contohnya hadis berkaitan wuduk dalam sahih al-Bukhari 
dalam kitab bersuci, wuduk, di bawah tajuk ini adalah 75 bab dan 105 hadis, di 
dalam kitab al-Ghusl (mandi) terdapat 29 bab dan 44 
hadis. 
Kadang-kadang dalam satu bab ada ada dua tiga mungkin 
lebih lagi. Mungkin juga di antara hadis-hadis itu pada zahirnya macam 
bertentangan tetapi hakikatnya tidak. Semua ini orang awam boleh faham ke untuk 
menghasilkan hukum?
Tidak semudah yang disangka. Memang Islam itu mudah, 
tapi tidaklah sampai dimudah-mudahkan Islam itu. 
Pandangan peribadi saya adalah lebih baik orang awam di 
negara ini berpegang kepada satu mazhab, iaitu mazhab Syafie, yang menjadi 
pegangan majoriti penduduk dunia.
Saya juga mengagumi dan menghormati mazhab-mazhab yang 
lain. Tetapi negara ini kita sudah serasi dan menjadi pegangan untuk kian 
lama. 
Silibus fiqh di sekolah dan universiti juga bermazhab 
Syafie. Oleh sebab itu, saya berani mengatakan mazhab Syafie telah menjadi 
mazhab rasmi masyarakat yang beragama Islam di negara ini.
Keadaan umat Islam semakin bercelaru dengan berbagai 
aliran dan pemikiran selepas kewafatan Rasululah SAW. Terutama pada zaman 
Saidina Ali yang muncul berbagai-bagai fahaman seperti aliran Khawarij, 
Mu'tazilah dan Syiah dan macam-macam ajaran yang membingungkan hala tuju 
manusia. 
Oleh kerana terdapat berbagai aliran ini, tepatlah 
al-hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Al-Imam al-Thabarani: "Bahawa pada akhir 
zaman, umat ku terbahagi pada 73 golongan, hanya satu golongan sahaja yang dapat 
memasuki syurga manakala yang lain terjun ke dalam neraka. Maka sahabatnya pun 
bertanya, siapakah golongan yang satu tersebut, ya Rasulullah? Jawab baginda 
Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ)".
ASWJ adalah mereka yang mengikut sunnah Rasululah dan 
juga sunnah sahabat-sahabat Baginda serta sunnah umat zaman Tabiin (Zaman 
300 tahun selepas Rasulullah). Keempat-empat Imam ASWJ iaitu Imam Hanafi, Imam 
Maliki, Imam Al-Shafiei dan Imam Hambali tersebut hidup pada zaman tabiin 
yakni lingkungan 300 tahun selepas Rasulullah SAW.
Mendalami 
ilmu
Imam Hanafi lahir pada 80 hijrah dan Imam Malik lahir 
pada tahun 93 hijrah dalam kurun yang pertama lagi. Imam Al-Syafie lahir pada 
pada 150 hijrah dan Imam Hambali lahir pada 164 hijrah. 
Semua mereka terkenal dengan sifat-sifat terpuji dan 
terkenal dengan ketokohan mereka dalam bidang ilmu. Seawal usia mereka telah 
menghafal al-Quran, selesai menghafal al-Quran mereka akan mendalami ilmu hadis 
serta ilmu tafsir, disusuli dengan ilmu fiqh dan tauhid.
Mereka sanggup berehlah ribuan batu untuk 
mendapatkan ilmu, sanggup mengharung perit maung dalam mencari ilmu. Sepanjang 
riwayat hidup mereka kita akan dengar yang baik-baik, yang indahnya mereka 
adalah ulama yang jujur dalam menegakkan kebenaran demi Allah SWT dan 
Rasul-Nya. 
Perjuangan mereka jujur ijtihad mereka juga semata-mata 
mencari keredaan Allah SWT. Keempat-empat Imam tersebut juga boleh 
mengistinbatkan hukum selain dari al-Quran dan al-hadis. Selain itu, 
keempat-empat mereka juga mempunyai kitab rujukan pada anak murid dan 
umum. 
Seperti Imam Hanafi yang mempunyai kitab al-hadis yang 
bernama Al Wasit, Imam Malik dalam kitab Al-Muwattha, Imam 
Al-Shafie dalam kitab Al-Uum dan Al-Imam Hambali (Ahmad bin 
Hambal).
(Mazhab bagi keluarga Ibn Tamiyah di mana bapanya 
adalah ulama bermazhab Hambali) dalam kitab al-Hadis yang terkenal yang bernama 
Al-Musnad yang merangkumi 35,000 hadis di dalamnya. 
Keempat-empat Imam tersebut apabila memberi fatwa atau 
berijtihad atau mengeluarkan hukum, mereka merujuk kepada al-Quran dan hadis 
Rasulullah SAW. 
Kalau ada mana-mana pihak yang mengikuti salah satu 
daripada empat mazhab tersebut, ertinya mereka juga telah mengikut al-Quran dan 
al-hadis.
Cuma sebagai orang awam yang tidak tahu ayat al-Quran 
dan al-hadis mana yang diterima pakai. Kerana itu digelar muqalidin atau 
pengikut. 
Memang sudah menjadi sunnatullah sejak Nabi Adam 
sehingga pada akhir zaman, orang yang jahil tentang ilmu Islam lebih ramai 
daripada orang alim. Walaupun sebenarnya ramai yang ingin menjadi 
alim. 
Begitu juga dalam ilmu pengetahuan, sedikit sahaja yang 
berilmu tetapi yang jahil amat ramai. Dalam pada itu patutkah diminta pendapat 
orang awam mengkaji dan menggali sendiri al-Quran dan 
hadis? 
Tidak munasabah meminta mereka berijtihad sendiri 
kepada al-Quran dan hadis. Oleh yang demikian berpegang kepada satu mazhab yang 
muktabar seperti mazhab Syafie adalah lebih baik dan lebih 
selamat.
Ini kerana kita akan seragam dalam penghayatan dan 
pengamalan serta mengelakkan pertelingkahan antara satu sama 
lain. 
sumber dari: alambukansemulajadi.blogspot.com

No comments:
Post a Comment