Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Monday 28 October 2013

Ensiklopedia perubatan pertama






Ensiklopedia perubatan pertama dalam bahasa Arab berada dalam Firdous al-Hikmah ("Syurga Kebijaksaan") Ali ibn Sahl Rabban al-Tabari, ditulis dengan tujuh bahagian, c. 860. Ia adalah yang pertama mengurus dengan pediatrik dan perkembangan kanak-kanak, dan juga psikologi dan psikoterapi. Dalam bidang perubatan dan psikoterapi, karya ini secara asas dipengaruhi oleh buah fikiran Islam dan Indian physicians silam seperti Sushruta dan Charaka. Tidak seperti doktor-doktor awal, meskipun, al-Tabari mengemfasiskan pertalian kuat di antara psikologi dan perubatan, dan keperluan psikoterapi dan kenasihatan pada rawatan terapeutik pesakit.[21]

Muhammad ibn Zakarīya Rāzi (Rhazes) menulis Buku Komprehensif Perubatan pada abad ke-9. Komprehensif Besar adalah yang paling dicarikan selepas kesemuanya penggubahannya, di mana Rhazes merakamkan perkara-perkara klinik pada pengalamannya dan memberikan rakaman sangat berguna pada pelbagai penyakit. Buku Komprehensif Perubatan, dengan pengenalan campak dan cacar, adalah sangat berpengaruh di Eropah.

Ali ibn Abbas al-Majusi (Haly Abbas)'s Kitab Kamil as-sina'a at-tibbiyya ("Buku Lengkap Seni Perubatan"), c. 980, lebih digelar sebagai Kitab al-Maliki ("Buku Diraja", bahasa Latin: Liber regalis) dengan mulianya penaung diraja 'Adud al-Dawla. Dalam dua puluh bahagian, sepuluhnya teori dan sepuluhnya amalan, ia lebih sistematik dan ringkas dari Hawi Razi, tetapi lebih praktikal daripada Kanon Avicenna, di mana ia telah digantikan. Dengan banyak interpolasi dan penggantian, ia berkhidmat sebagai asas untuk Pantegni (c. 1087) dari Constantinus Africanus, penubuhan teks Schola Medica Salernitana di Salerno.[22]

Abu al-Qasim al-Zahrawi (Abulcasis), dianggap bapa perbedahan moden,[23] menyumbang secara hebat pada disiplin perbedahan perubatan dengan Kitab al-Tasrif ("Buku Konsesi"), sebuah encyclopedia perubatan 30-jilid diterbitan pada 1000, di mana ia kemudian ditejemahkan ke dalam bahasa Latin dan digunakan dalam sekolah perubatan Eropah berabad-abad. Dia mencipta beberapa alat perbedahan dan menjelaskan mereka dalam al-Tasrif.

Avicenna (Ibn Sina), seorang Hanbali dan falsafah Mu'tazili dan doktor pada awal abad ke-11, adalah seorang lagi tokoh yang berpengaruh. Dia dianggap bapa perubatan moden,[24] dan salah satu pemikir dan cendikiawan terhebat dalam sejarah. Ensiklopedia perubatannya, Kanon Perubatan (c. 1020), tetap menjadi sebuah buku teks di Eropah berabad-abad, sehingga pembaharuan tradisi Islam pada perubatan saintifik. Dia juga menulis Buku Rawatan (sebenarnya sebuah ensiklopedia yang lebih umum pada sains dan falsafah), yang menjadi sebuah lagi buku teks masyhur di Eropah. Di kalangan yang lain, sumbangan Avicenna pada perubatan termasuk pengenalan eksperimentasi dan sistematik kuantifikasi pada kajian fisiologi,[25] penemuan sifat berjangkit penyakit berjangkit, pengenalan kuarantin untuk menghadkan sebaran penyakit berjangkit, pengenalan perubatan bereksperimen,[26] evidence-based medicine, clinical trials,[27] randomized controlled trials,[28][29] efficacy tests,[30][31] farmakologi klinik,[32] analisis faktor risko, dan gagasan suatu sindrom pada diagnosis penyakit khusus,[33] penjelasan pertama pada bakteria dan organisme virus,[34] perbezaan mediastinitis dari pleurisy, sifat berjangkit pada fitisis dan tuberkulosis, pengedaran penyakit oleh air dan tanah, dan penjelasan teliti pertama pada masalah kulit, penyakit kelamin, perversions, dan nervous ailments,[15] dan juga kegunaan ais untuk merawat demam, dan pemisahan perubatan dari farmakologi, yang manada adalah penting pada perkembangan sains farmakeutikal.[35]

Kitab-al-Saidana Abū Rayhān al-Bīrūnī adalah suatu ensiklopedia ekstensif yang mensintesiskan perubatan Islam dengan perubatan India. Penyelidikan perubatannya termasuk salah satu penjelasan terawal pada kembar siam.[36] Ibn Al-Thahabi (d. 1033) dikenali dengan tulisan ensiklopedia mengikut abjad perubatan.
Ibn al-Nafis (1213-1288) menulis Al-Shamil fi al-Tibb (Buku Komprehensif pada Perubatan), sebuah ensikpedia perubatan berisi padu terdahulunya dirancang untuk mendirikan 300 isi padu, tetapi dia hanya dapat menyelesaikan 80 isi padu disebabkan kematiannya pada 1288. Meskipun, walaupun dalam keadaan tidak lengkap, buku tersebut adalah digelar salah satu ensiklopedia perubatan terbesar dalam sejarah, walaupun hanya sedikit portion Buku Komprehensif pada Perubatan telah kekal. Sewaktu kehidupannya, Buku Komprehensif pada Perubatan telah akhirnya Kanon Perubatan Ibn Sina sebagai suatu pihak berkuasa perubatan sewaktu dunia zaman pertengahan Islam. Biografi bahasa Arab dari abad ke-13 selanjutnya menganggap Ibn al-Nafis doktor terhebat dalam sejarah, sesetengah merujuknya sebagai "Ibn Sina yang kedua", dan yang lain menganggapnya lebih hebat dari Ibn Sina.[37]

Ensiklopedia perubatan utama terakhir dari dunia Islam adalah atlas perbedahan Şerafeddin Sabuncuoğlu, Cerrahiyyetu'l-Haniyye (Perbedahan Kemaharajaan). Walaupun karyanya kebanyakan berasas pada Al-Tasrif Abu al-Qasim al-Zahrawi, dia juga memperkenalkan banyak inovasinya sendiri.


sumber dari: ms.wikipedia.org

No comments:

Post a Comment