Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Monday 28 October 2013

Anatomi dan Fisiologi



Dalam anatomi dan fisiologi, doktor pertama yang menyabari teori humorisme Galen' adalah Muhammad ibn Zakarīya Rāzi (Rhazes) dalam Doubts berkaitan Galen pada abad ke-10. Dia mengkritik teori Galen bahawa badan memiliki empat "humor" (bahan cecair) yang berlainan, yang seimbangnya adalah kunci pada kesihatan dan sebuah tubuh yang mempunyai badan yang berdarjah biasa. Razi adalah yang pertama untuk membuktikan teori ini salah dengan menggunakan sebuah eksperimen. Dia menjalankan suatu eksperimen yang mana akan merosakkan sistem ini dengan memasuki suatu cecair dengan berlainan darjah ke dalam badan menyebabkan suatu ketambahan atau kekurangan panas badan, yang mewakili darjah pada cecair yang khusus itu. Razi menyatakan bahawa suatu minuman panas akan memanaskan badan ke suatu darjah yang lebih tinggi daripada darjah asalnya, oleh itu minuman akan trigger jawapan dari badan, daripada mengirimkan kepanasan atau kesejukan sendirinya pada itu. Garisan kritikan ini adalah refutasi bereksperimen berkefahaman yang pertama pada teori Galen pada humor dan teori elemen klasik empat Aristotle pada mana ia telah dilatarkan. Eksperimen kimia Razi sendiri bercadangkan kualiti-kualiti ciri, seperti "keminyakan" dan "kesulfuran", atau inflammability dan salinity, yang tidak diadakan penjelasan oleh bahagian elemen tradisional api, air, tanah dan udara.[40]

Anatomi dan fisiologi bereksperimen

Dari: Mansur ibn Ilyas: Tashrīḥ-i badan-i insān. تشريح بدن انسان. Manuskrip, ca. 1450, U.S. National Library of Medicine.

Sumbangan Ibnu Sina dalam bidang fisiologi termasuk pengenalan kepada ujikaji kuantitif dan bersistematik kedalam bidang fisiologi dalam Qanun Perubatan (c. 1020).[25] Sumbangan Ibn al-Haytham (Alhacen) dalam bidang fisiologi (physiology) dan anatomi termasuk penjelasannya yang betul mengenai proses penglihatan dan persepsi penglihatan bagi kali pertama dalam Buku Optik, diterbitkan pada 1021.[35]

Ciptaan lain yang diperkenalkan oleh pakar perubatan Muslim dalam bidang phisiologi pada masa ini adalah penggunaan ujian pada haiwan[35] dan bedah siasat manusia.[46]

Suymbangan Avicenna pada fisiologi termasuk pengenalan eksperimentasi dan kauntifikasi bersistem ke dalam kajian fisiologi dalam Qanun Perubatan (c. 1020).[25] Sumabangan Ibn al-Haytham (Alhacen) pada anatomi dan fisiologi termasuk penjelasan benar pada proses kelihatan dan tangkapan visual untuk kali pertama dalam Buku Optik, diterbitkan pada 1021.[35] Inovasi lain diperkenalkan oleh doktor Islam pada bidang fisiologi pada masa itu termasuk kegunaan pengujian haiwan[35] dan pembelahan manusia.[46]
Ibn Zuhr (Avenzoar) (1091-1161) adalah salah seorang doktor awal yang telah menjalankan pembelahan manusia dan autopsi postmortem. Dia membukti bahawa scabies penyakit kulit telah disebabkan oleh seekor parasit, suatu penemuan yang merosakkan teori humorisme disokong oleh Hippocrates and Galen. Pengalihan parasit dari badan pesakit tidak termasuk pencaharan, perdarahan, atau apa-apa rawatan tradisional lain berkaitan dengan empat humor.[43]

Pada abad ke-12, doktor kepada Saladin, al-Shayzari[46] dan Ibn Jumay, juga adalah di kalangan yang terawal untuk menyertai pembelahan manusia, dan mereka melakukan rayuan eksplisit untuk doktor lain untuk melakukannya juga. Sewaktu musim kemarau di Mesir pada 1200, Abd-el-latif memerhatikan dan memeriksa sebilangan besar rangka, dan dia mendapati bahawa Galen tidak benar mengenai pembentukan tulang pada bahagian bawah rahang dan sacrum.[48]

Halaman pembukaan suatu karya oleh Ibn al-Nafis, bapa fisiologi kejalanan darah. Ini mungkin adalah suatu salinan yang dibuatkan di India sewaktu abad ke-17 dan ke-18.

Fisiologi dan anatomi kitaran darat

Ibn al-Nafis, bapa fisiologi kardiovaskular,[51] adalah salah seorang lagi penyokong awal bagi pembelahan manusia.[49] Pada 1242, dia adalah yang pertama untuk menjelaskan kitaran pulmonari,[52] coronary circulation,[53] dan capillary circulation,[54] yang membentuk asasnya sistem kardiovaskular, yang mana dia dianggap salah seorang ahli fisiologi yang terhebat dalam sejarah.[55] Penjelasan orang Eropah yang pertama mengenai pulmonari kardiovaskular muncul hanya beberapa abad kemudian, oleh Michael Servetus pada 1553 dan William Harvey pada 1628. Ibn al-Nafis juga menjelaskan konsep terawal pada metabolisme,[56] dan mengembangkan sistem Nafisian pada anatomi, fisiologi, dan psikologi yang baru untuk menggantikan doktrin Avicenna dan Galen, sementara mengutuk banyak kesilapan teori mereka mengeai empat humor, pulsasi,[57] tulang, otot, usus kecil, organ deria, hempedu canals, esofagus, perut, dan anatomi hampir setiap bahagian lain pada badan manusia.[49]

Doktor Arab Ibn al-Lubudi (1210-1267), juga berasal dari Damsyik, menulis Pengumpulan perbincangan berkaitan dengan lima puluh soalan berpsikologi dan perubatan, yang mana dia menolak teori empat humor yang disokong oleh Galen dan Hippocrates, menemukan bahawa badan dan pengekalannya terpulang secara eksklusifnya pada darah, menolak gagasan Galen bahawa wanita dapat menghasilkan sperma, dan menemukan bahawa gerakan arteri tidak tergantung pada gerakan jantung, bahawa jantung adalah organ pertama untuk membentuk dalam sebuah badan fetus (daripada otak seperti yang didakwa oleh Hippocrates), dan bahawa tulang yang membentuk tengkorak dapat bertumbuh ke dalam tumor. Dia juga memberi nasihat bahawa bagi kejadian demam yang lampau, seorang pesakit seharusnya tidak dikeluarkan dari hospital.[58]

Pada abad ke-15, Tashrih al-badan (Anatomi badan) ditulis oleh Mansur ibn Ilyas mengandungi tatarajah komprehensif pada struktur badan, saraf dan sistem kardiovaskular.[59]

Pulsologi dan sfigmologi

Doktor Islam adalah perintis pada pulsologi dan sfigmologi. Pada zaman silam, Galen dan juga doktor Cina secara silap mempercayai bahawa adanya jenis unik pada pulse pada setiap organ badan dan setiap penyakit.[60] Galen juga secara silap mempercayai bahawa "setiap bahagian arteri berdenyut serentak" dan mosi denyutan adalah oleh kerana mosi asli (arteri mengembang dan mengecut secara asli) ditentangkan dengan mosi paksaan (jantung menyebabkan arteri untuk sama ada mengembang atau mengecut).[61] Penjelasan betul pertama pada kedenyutan diberikan oleh ahli fizik Muslim.
Avicenna adalah seorang perintis sfigmologi selepas dia menghaluskan teori Galen pada pulse dan menemukan pada yang berikut dalam Qanun Perubatan:[60]
"Setiap denyutan pulse terdiri dari dua gerakan dan dua hentian. Oleh itu, perkembangan : hentian : kontraksi : hentian. [...] Pulse adalah suatu gerakan dalam jantung dan arteri ... yang mengambil bentuk perkembangan dan kontraksi alternatif."
Avicenna juga merintiskan pencapaian moden pada memeriksaan kedenyutan melalui pemeriksaan pergelangan tangan, yang masih diamalkan dalam zaman moden. Alasannya untuk memilih pergelangan tangan sebagai tempat unggul ada oleh kerana ia secara mudah diadakan dan pesakit tidak perlu merasa tertekan pada pendedahan tubuhnya. Terjemahan bahasa Latin pada Qanun kepunyaannya juga meletakkan asas untuk reka cipa lain pada sfigmograf.[62]

Ibn al-Nafis, dalam Pengulasan pada Anatomi dalam Qanun Avicenna kepunyaanya, menolak keseluruhannya teori Galen pada kedenyutan selepas penemuannya pada peredaran paru-paru. Dia mengembangkan teori Nafis tersendirinya pada kedenyutan slepas menemukan bahawa kedenyutan adalah akibatnya mosi asli dan paksaan, dan bahawa "mosi paksaan seharusnya mengecutkan arteri disebabkan oleh pengembangan heart, dan mosi asli seharusnya dijadikan pengembangan arteri." Dia juga menyatakan bahawa "arteri dan jantung tidak mengembang dan mengecut pada waktu yang sama, tetapi daripada itu yang mengecut ketika yang satu lagi mengembang" dan sebaliknya. Dia juga mengakui bahawa tujuan denyut adalah untuk menolong disperse menyuraikan darah dari jantung ke bahagian lain badan. Ibn al-Nafis secara ringkas meringkaskan teori barunya pada denyutan:[63]
"Tujuan asas pengembangan dan pengecutan jantung adalah menyerapkan udara sejuk dan membuangkan pembaziran roh dan udara panas; meskipun, ventrikel jantung adalah lebar. Tambahan, apabila ia mengambang ia tidak mungkin untuknya untuk menyerap udara sehingga ia penuh, oleh kerana itu akan merosakkan temperament roh, bahannya dan texture, dan juga temperament jantung. Oleh itu, jantungnya diperlukan dipaksa untuk menyelesaikan isinya dengan menyerapkan roh."

sumber dari: ms.wikipedia.org

No comments:

Post a Comment