Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Friday 7 December 2012

keistimewaan Saidina Abu Bakar sebagai sahabat yang sama-sama menempuh kesukaran dan kepahitan dengan Rasulullah






Tatkala kekejaman orang-orang musyrikin Quraisy terhadap kaum Muslimin yang sedikit jumlahnya di Mekah semakin hebat dan membahayakan, Nabi Muhammad S.A.W. telah mengadakan mesyuarat di rumah Saidina Abu Bakan R.A. untuk mencari jalan keluar drpd kesulitan yang sedang dihadapi oleh kaum Muslimin. Ketika itulah Rasulullah S.A.W. menjelaskan kepada Saidina Abu Bakar bahawa Allah S.W.T telah memerintahkan baginda supaya melakukan hijrah ke Madinah serta meminta Saidina Abu Bakar supaya menemaninya dalam hijrah tersebut. Dgn perasaan gembira tanpa sedikit kebimbangan pun beliau menyambut permintaan Rasulullah S.A.W.

Dari pintu belakang rumah Saidina Abu Bakar, Rasulullah S.A.W. bersama-sama beliau menuju ke Gunung Tsur dan bersembunyi di gua yang diberi nama Gua Tsur. Ketika suasana amat genting, Saidina Abu Bakar diserang kegelisahan dan cemas kerana khuatir kalau-kalau musuh dapat mengetahui di mana Rasulullah sedang bersembunyi, maka pada saat itu turun ayat suci Al Quran dari Surah Taubah yang isinya memuji Saidina Abu Bakar, sebagai orang kedua sesudah Nabi s,a.w. dalam Gua Tsaur. Dalam pada itu Rasulullah S.A.W. pun faham dgn situasi dan kegelisahan sahabatnya itu, lalu Rasulullah berkata, "Apakah yang menggelisahkanmu, bukankah Allah menemani kita?

untuk menghilangkan kebimbangan Saidina Abu Bakar, Rasulullah S.A.W kemudian berkata, "Sekiranya mereka masuk juga ke dalam gua ini kita masih dapat melepaskan diri dari pintu belakang itu, ujar Rasul sambil menunjukkan belakang mereka. Saidina Abu Bakar R.A. pun menoleh ke belakang. Betapa terkejutnya beliau bila dilihatnya pintu belakang yang ditunjuk oleh Rasul itu, padahal pintu tersebut tadinya tidak ada sama sekali. Sebenarnya kebimbangan Abu Bakar ketika di dalam gua itu bukanlah kerana takut nyawanya diragut oleh pihak musuh tetapi yang lebih dibimbangkannya ialah keselamatan jiwa Rasulullah. Beliau pennah berkata, "Yang saya bimbangkan bukanlah mengenai diri saya sendiri, kalau saya terbunuh, yang tewas hanyalah seorang manusia biasa. Tapi jika tuan yang dibunuhnya maka akan hancur satu cita-cita yang suci murni.Akan runtuh keadilan dan akan tegak pula kezaliman.

Kisah ketika dalam gua itu ada disebut dalam Surah Al Baqarah,40: "Kalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) ketika dia diusir oleh orang-orang kafir (dan kampung halamannya), dalam keadaan berdua orang sahaja di dalam suatu gua, Di kala itu dia (Muhammad) berkata kepada sahabat karibnya (Abu Bakar): Jangan engkau berdukacita; sesungguhnya Tuhan bersama kita. Tuhan menurunkan ketenanganNya kepadanya, dan dikuatkannya dengan tentera yang tidak kamu lihat. Dan Tuhan menjadikan perkataan orang yang kafir itu paling rendah dan perkataan Tuhan itu yang amat tinggi. Dan Tuhan Maha Kuasa dan Bijaksana.

Demikianlah satu lagi keistimewaan Saidina Abu Bakar sebagai sahabat yang sama-sama menempuh kesukaran dan kepahitan dengan Rasulullah dalam menyampaikan seruan Islam. Saidina Abu Bakar tidak berjauhan dengan Rasulullah sepanjang hidupnya dan menyertai semua peperangan yang disertai oleh baginda. Beliau bukan sahaja berjuang menegakkan Agama Islam dengan segenap jiwa raganya bahkan juga dengan harta kekayaannya. Seluruh kekayaannya habis digunakannya untuk penjuangan menegakkan kalimah Allah. Di kalangan para sahabat beliau tergolong dlm orang yang paling murah hati dan dermawan sekali. 



sumber dari: al-ghurabaa90.blogspot.com

No comments:

Post a Comment