Dari segi bahasa inai bermaksud bahan yang
digunakan untuk memerahkan kuku atau jari. Dalam bahasa Arab inai dipanggil
Al-Hinnaa' atau henna. Berikut adalah hukum pemakaian henna, bagi kaum Adam dan
Hawa, berdasarkan mazhab-mazhab dan hadis-hadis tertentu.
Mazhab Hambali menyatakan bahawa kaum lelaki
mahupun perempuan dibolehkan atau diharuskan untuk mewarnakan mana-mana bahagian
anggota badan mereka dengan henna kecuali di bahagian kepala.
Manakala mazhab Syafie pula berpendapat bahawa
kaum lelaki diharuskan memakai henna pada mana-mana bahagian tubuh badan kecuali
tangan dan kakinya. Walau bagaimanapun ia dibenarkan sekiranya melibatkan
hal-hal perubatan atau darurat. Bagi kaum perempuan yang berada di dalam iddah
kerana kematian suaminya pula dilarang memakai inai.
Imam An-Nawawi Rh dalam fatwa Al-Majmu' berkata
lelaki diharamkan memakai inai pada tangan dan kaki kecuali pada rambut mereka.
Manakala wanita yang telah bersuami, diharuskan memakai henna di tangan dan kaki
mereka.
Berdasarkan mazhab Hanafi dan Maliki pula,
lelaki dan perempuan diharamkan ke atas mana-mana tubuh anggota kerana ia adalah
sama seperti memakai wangian.
Ini diriwayatkan daripada Khawlah Bint Hakim
daripada ibunya, bahawa Rasulullah S.A.W memberitahu kepada Umm Salamah, "Jangan
memakai sebarang wangian ketika kamu berada di dalam ihram. Juga pada henna
kerana ia juga adalah wangian." (Diriwayatkan oleh At-Tabarani dalam Al-Kabir,
Al-Baihaqi dalam Al-Ma'rifah, dan Ibn Abdil Barr di dalam At-Tamheed)
Diriwayatkan dari Aishah bahawa seorang wanita
mengisyaratkan di belakang tabir bahawa dia ingin menyampaikan surat kepada
baginda S.A.W. lalu baginda melihat tangan itu seraya baginda bersabda: "Aku
tidak tahu sama ada ini tangan lelaki atau perempuan." Perempuan itu menjawab:
"Aku adalah seorang wanita." Baginda bersabda: "Sekiranya kamu seorang
perempuan, berbezalah dengan memakai henna (inai) dijarimu." (Hadith Riwayat Abu
Dawud)
Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa seorang
mukhannath (khunsa) yang mewarnakan tangannya dengan henna (inai) dibawa ke
hadapan Rasulullah. Dikatakan kepada Rasulullah S.A.W: "Wahai Rasulullah. Lelaki
ini cuba menyerupai wanita." Lalu lelaki itu dihalau dari al-baqi' (sebagai
hukuman, dihantar ke tempat yang terpencil supaya dijauhi dari orang ramai).
Lalu mereka bertanya kepada rasulullah S.A.W: "Kenapa dia tidak dibunuh?" Lalu
baginda S.A.W bersabda: "Aku dilarang membunuh mereka yang bersembahyang."
(Diriwayatkan oleh ABu Dawud, Sahih Al-Jaami', 2502)
Tiga hadith di dalam hal ini, wanita diharuskan
memakai inai pada tangan dan kaki mereka TETAPI berwaspada sekiranya tujuan
pemakaiannya adalah untuk seperti memakai wangian dengan tujuan tabarruj, maka
ia adalah haram.
Hadith yang kedua dan ketiga, bahawa galakan
Rasulullah S.A.W menyuruh kaum wanita untuk memakai inai pada tangan adalah
untuk berbeza antara lelaki dan perempuan. Di sini datang pula hadith S.A.W
bahawa Allah melaknat lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang
menyerupai lelaki. Artikel Ini dipetik daripada :
perkahwinan.com.my
Manakala berdasarkan kepada artikel yang
disiarkan di laman e-fatwa, bahagian pengurusan fatwa JAKIM pula menyatakan,
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam
Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum
Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan
bahawa:
Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki
adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi
mana tidak menimbulkan fitnah.
Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di
kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku
lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan
mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang
digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan,
manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran
yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi
lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin
semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.
sumber dari: adamnarzuan.blogspot.com
No comments:
Post a Comment