Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Saturday 21 December 2013

perkembangan ketamadunan Islam






Dunia pasca Nabi Muhammad SAW melihatkan perkembangan ketamadunan Islam. Dari pemerintahan Khalifah Ar-Rashidin, ke empayar Bani Umaiyah, kemudiannya empayar Abbasiyah dan akhirnya empayar Uthmaniyah. Sejarah ketamadunan Islam ini kaya dengan ilmu-ilmu; kerohanian, pentadbiran, sains, astronomi, matematik, falsafah, seni bina dan sebagainya; yang memberi banyak kebaikan universal, hingga ke hari ini. Ketamadunan Islam memperlihatkan tokoh-tokoh kerohanian seperti Imam Al-Ghazali, Imam An-Nawawi, Ibnu Taimiyyah, juga ilmuan sains dan falsafah seperti Ibnu Sina, Al Farabi, Ibnu Khaldun, Ar-Razi dan banyak lagi.

Sejarah ketamadunan Islam yang menjangkau lebih semileneum lamanya, tidak terkecuali dari pemerintahan yang zalim, dan memperlihatkan penentangan rakyat yang didokong oleh ulama-ulama yang berani. Penukaran satu empayar ke suatu yang lain juga banyak disebabkan faktor yang sama. Akhir sekali, kejatuhan empayar Turki Uthamiyah memperlihatkan kebangkitan rakyat menggulingkan kesultanan Turki yang ketika itu amat jumud, tidak terbuka, serta terpisah dari aspirasi, nasib dan survival ummah keseluruhannya.

Ketamadunan Islam memberi dorongan kepada Eropah untuk bangkit dari Zaman Gelap-nya pada kurun ke 14, dimana Eropah memasuki era perubahan. Era ini digelar Renaissance. Zaman ini memperlihatkan perkembangan idea dan pemikiran yang memacu perkembangan peradaban, ilmu pengetahuan dan seni kebudayaan Eropah. Inilah era dimana pengaruh sains dan kesenian dicetuskan oleh tokoh-tokoh ternama seperti Leornado da Vinci dan Copernicus. Tamadun barat terus unggul dengan kesinambungan teori-teori saintifik yang dikembangkan oleh saintis seperti Isaac Newton pada kurun ke-17 dan berikutnya. Melalui perkembangan sains dan teknologi, Eropah memasuki Revolusi Industri dengan terciptanya mesin-mesin yang menjana pelbagai jenis industri, termasuk tekstil, percetakan, perlombongan, pengangkutan dan sebagainya.



sumber dari: secebiswaras.wordpress.com

No comments:

Post a Comment