Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Saturday 27 October 2012

zohor terakhir di Masjid An-Nabawi



Walaupun terasa agak panas, namun payung yang terbuka di sekitar Masjid Nabawi sedikit sebanyak dapat memberikan keteduhan kepada jemaah ketika menghampiri Masjid Nabawi.

Sebagaimana biasa, sebelum masuk zuhor, sempat aku mengaji. Nampaknya target untuk aku habiskan 80 muka surat al-Quran sehari sukar untuk dicapai. Banyak masa dihabiskan untuk ziarah dan tawaf kedai nampaknya. Lagipun macam aku kata tadi, masa di Madinah agak suntuk. Kecualilah skip ziarah dan shopping.

Jadi aku habiskan masa dengan mengaji sebelum masuk zuhor dan sementara menunggu solat setelah azan berkumandang. Aku teruskan hajat untuk khatam sekurang-kurangnya sekali sepanjang berada di tanah suci.


sumber dari: hassan1663.wordpress.com

No comments:

Post a Comment