Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Monday 29 October 2012

Kenangan Haji Dulu-dulu




Salam semua, belumlah sampai lagi saya ke sana..sekadar berkongsi pengalaman orang lain yang dapat dijadikan renungan kepada kita semua. Di ceritakan sewaktu awal 60 an dahulu arwah Tok Wan saya ke Mekah menggunakan kapal laut dan belayar sehingga berbulan-bulan berbanding sekarang yang hanya sepertidur sahaja sudah sampai ke Mekah.


Seperkara menarik lain yang saya dengar, seandainya ada kematian sewaktu pelayaran ke tanah suci tersebut maka jenazah akan di kebumikan di laut sahaja. Selepas jenazah di mandi, dikafan dan disembahyangkan, jenazah tersebut di semadikan di laut.


Orang zaman dulu memang bersungguh-sungguh apabila bersiap untuk ke Mekah setiap kali tiba musim haji. Pelbagai persiapan di lakukan termasuk menjual tanah untuk mendapatkan bekalan wang yang cukup seandainya terkandas di tanah suci.


Maka tergadai tergoloklah kebanyakan tanah-tanah yang ada kerana kebanyakan yang ke sana seolah mengharapkan mereka meninggal di sana dan di kebumikan dekat dengan Kaabah.

Terdapat juga ramai di kalangan jemaah haji yang meninggal dan di kebumikan disana. Tok wan saya juga pernah menceritakan ramai yang kematian isteri di sana akan pulang semula ke Malaysia dengan beristeri baru..ermmm,macam-macam..



sumber dari: zulkbo.com

No comments:

Post a Comment