Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Saturday 27 October 2012

mengimbau kenangan -Mekah



Sebaik bas meneruskan perjalanan, al-Ustaz menyatakan kira-kira 2 jam lagi akan sampai di hotel penginapan. Tak sabar pulak rasanya. Lagipun dah terasa penat dan puas perjalanan dalam bas. Apakah ada kenaikan lain dari Madinah ke Makkah ? ERL or monorail ...

Hampir memasukki Makkah. Al-Ustaz mengejutkan sambil memberikan beberapa penerangan serta berdoa dengan doa memasukki Makkah. Seperti biasa, kami menuruti bacaan doa beliau patah demi patah.

Daripada bas, sudah kelihatan jam menara yang tersergam dari jauh, menunjukkan di bawahnya adalah Masjidil haram. Cantik menghijau menerangi suasana malam. Melintasi Masjid Aisyah di Tanaim, membuatkan aku mengimbas kenangan lalu. Itulah miqat paling dekat bagi penduduk atau sesiapa yang tinggal di Makkah untuk mengerjakan umrah.

Semakin hampir kepada Masjidil haram, kami melewati salah satu pintu dalam perjalanan menuju ke hotel. Hatiku semakin tidak sabar. Tidak sabar untuk sampai hotel,lagipun perut sudah lapar. Tidak sabar sampai nak masuk bilik penginapan dan tidak sabar nak selesaikan umrah malam ini juga.


sumber dari: hassan1663.blogspot.com

No comments:

Post a Comment