Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Saturday 27 October 2012

ketenangan di Masjid An-Nabawi




Kami tiba di hotel ketika azan subuh sayup-sayup dilaungkan. Selepas menurunkan beg dan barang di lobi hotel saya dan jemaah lain bergegas ke masjid Nabawi yang terletak beberapa meter dari hotel penginapan Al-Firdaos.

Kami tiba lewat sedikit selepas menguruskan urusan check in hotel. Namun masih sempat berjemaah bersama rombongan yang dipimpin oleh Ustaz Saidi. Saya melihat suasana di dalam masjid. Walaupun saya berada di bahagian belakang namun saya dapat rasakan ketenangan di sini. Salah seorang jemaah telah berjaya solat dan berdoa di raudhah. Raudhah merupakan salah satu daripada taman-taman syurga. Salah satu tempat yang mustajab doa mengikut hadith nabi saw.


Suasana di dalam masjid Nabawi

Suasana di dalam masjid Nabawi


Suasana di dalam raudhah

Suasana di dalam raudhah


Saya menghabiskan masa selama 2 hari di sini bersama rombongan jemaah. Setiap waktu dimanfaatkan dengan melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran di masjid nabawi yang menjanjikan ganjaran yang besar. Alhamdulillah, saya dapat melakukan solat sunat dan berdoa di dalam kawasan raudhah beberapa kali. Dapat juga saya menziarahi makam Nabi saw, Sayyidina Abu Bakr dan Sayyidina Umar. Pengalaman yang paling tidak dapat dilupakan ialah bila dapat masuk ke dalam raudhah. Berebut-rebut jemaah dari seluruh pelosok dunia datang untuk mendapatkan keberkatan di ruang yang kecil ini. Tempat nabi berdoa, mimbar Nabi adalah kawasan raudhah. Memang cantik.


Di hadapan masjid Nabawi lepas solat jumaat

Di hadapan masjid Nabawi lepas solat jumaat


Pintu masjid Nabawi

Pintu masjid Nabawi


Suhu panas mencecah 44 darjah celcius di luar masjid

Suhu panas mencecah 44 darjah celcius di luar masjid



sumber dari: abuwafi98.wordpress.com

No comments:

Post a Comment