Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Tuesday 20 August 2013

golongan Syiah menghina peribadi Sahabat Baginda



Baru-baru ini ketika mengajar Kitab Nur al-Dzolam Syarah Manzumah Aqidatil Awwam di Madrasah al-Imam Syafie, saya menjumpai satu kisah menarik yang berlaku di antara Saidina Umar bin Al-Khattab radhiyallahu anhu dan Saidatina Ummu Kulthum radhiyallahu anha binti Saidina Ali karramallahu wajhah. Bila diteliti kembali kisah ini , saya dapati kalau tidak diceritakan dan disampaikan dengan cara yang benar, tentulah pembaca akan menyampaikan dengan cara yang tidak betul. Malah bimbang akan berlaku kurang adab dengan sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam yang sangat agung ini. Kisah sebegini selalu dimanipulasikan oleh golongan Syiah untuk menghina peribadi Sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam yang agung ini. Sedangkan hakikat sebenar cerita tersebut langsung tidak mencarik peribadinya malah menunjukkan lagi tingginya peribadi dua sahabat Baginda sallallahu alaihi wasallam.

Kisah ini diriwayatkan juga oleh al-Imam Ibn Saad di dalam Tabaqat Ibn Saad (8/463) dan al-Imam Ibn Asakir di dalam Tarikh Dimasyk (19/483).

Saya akan membuat ulasan disetiap perbahasan cerita ini moga mudah untuk difahami dengan cara yang sebenarnya.

Kisahnya berlaku bilamana Saidina Umar bin Al-Khattab radhiyallahu anhu meminang Saidatina Ummu Kulthum daripada ayahnya Saidina Ali karramallahu wajhah.

(Ulasan Saya : Ramai yang membaca nama Ummu Kulthum dengan sebutan yang salah, bacaan sebenar bagi nama ini bukanlah Ummu Kalthum iaitu dengan baris fathah pada huruf kaf, namun yang sebenar ialah dibacakan dengan baris dhommah pada huruf kaf)

Bilamana Saidina Umar bertemu dengan Saidina Ali maka beliau berkata: “ Wahai Abu al-Hassan kahwinkanlah aku dengan Ummu Kulthum, Sesungguhnya padanya satu kelebihan yang tidak ada pada orang lain”

( Ulasan Saya : Kelebihan Saidatina Ummu Kulthum adalah kerana beliau merupakan cucu Baginda sallallahu alaihi wasallam. Ini bermaksud bukanlah Saidina Umar inginkan kecantikkannya sahaja, namun yang lebih penting ialah punya nasab keturunan yang sangat baik)

Saidina Ali karramallahu wajhah berkata: “ Wahai Amirul Mukminin , Sesungguhnya dia masih kecil”

(Ulasan Saya : Perkataan Saidina Ali karramallahu wajhah ini bukanlah untuk mengatakan bahawa Saidatina Ummu Kulthum ini terlalu kecil, namun ini adalah sebagai kebimbangan Saidani Ali , takut-takut Saidatina Ummu Kulthum tidak dapat menjalankan tanggungjawab utama jika menjadi isteri kepada seorang yang sangat hebat ini. Selepas ini kita akan lihat bagaimana matangnya Saidatina Ummu Kulthum bilamana berhadapan dengan Saidina Umar)

Saidina Ali menambah: “ Baiklah Amirul Mukminin, saya akan hantarkan Ummu Kulthum kepadamu biar kamu melihatnya dahulu, jika kamu berkenan maka aku telah nikahkannya denganmu”

(Ulasan Saya : Nah, ini dalil menunjukkan bahawa Saidina Umar langsung tidak pernah melihat Saidatina Ummu Kulthum, mungkin beliau pernah melihatnya ketika masih terlalu kecil. Ini menolak pandangan golongan Syiah yang melampau-lampau mengatakan bahawa Saidina Umar sering memerhatikan Saidatina Ummu Kulthum.)

Maka Saidina Ali karramallahu wajhah menyuruh agar Saidatina Ummu Kulthum menghantarkan Burdah (kain selempang) kepada Saidina Umar bin al-Khattab radhiyallahu anhu dan menyuruh Saidatina Ummu Kulthum berkata “ Inilah burdah yang diminta oleh Amirul Mukminin daripada ayah saya”

(Ulasan Saya : Perbuatan ini menunjukkan kepada kita bahawa ianya sebagai isyarat daripada Saidina Ali Karramallahu wajhah kepada Saidina Umar, bahawa inilah Ummu Kulthum isteri Amirul Mukminin. Saidina Ali menghantar Saidatina Ummu Kulthum bagi membolehkan Saidina Umar bin al-Khattab menilai adakah Saidatina Ummu Kulthum masih kurang matang atau sebaliknya untuk dijadikan isteri. Maka penilaian Saidina Umar akan menentukan segalanya. Hakikatnya ketika itu Saidatina Ummu Kulthum telah menjadi isteri bagi Saidina Umar.

Melihat bakal Isteri hanyalah Sunnah, bukannya wajib seperti kata sebahagian orang. Malah lebih melucukan sebahagian orang mengkritik kisah yang berlaku di antara Bapa Saidina Abdul Qadir Jailani dan bakal isterinya hanya kerana Sang Suami tidak melihat isterinya terlebih dahulu. Malah dibahaskan oleh al-Imam Mansur al-Hanbali di dalam kitabnya Raudhul Murbi’ Syarah Zadul Mustaqni’ mukasurat 305, bahawa jika seseorang tersebut redha dengan aib yang terdapat pada Isteri maka tidaklah menjadi masalah malah nikah tersebut adalah sah. Jadi mengapa harus mengkritik malah mentertawakan kisah tersebut?? Sedangkan Hakikatnya , peristiwa itu hanyalah perumpamaan yang diberikan terhadap seorang yang menjaga dirinya daripada sebarang maksiat )

Bilamana Saidatina Ummu Kulthum mengatakan sedemikian, maka Saidina Umar mengatakan bahawa “ Katakan kepada ayahmu bahawa aku redha dengannya”

Pada ketika Saidatina Ummu Kulthum ingin pulang, maka Saidina Umar memegang betisnya lalu menyelaknya. Maka Saidatina Ummu Kulthum terkejut lalu berkata “ Apa yang kamu buat ini?? Kalaulah bukan kerana kamu ini Amirul Mukminin maka sudah lama aku cucuk matamu” Beliau pulang dalam keadaan marah , lalu ditanya kepadanya oleh bapanya yang tercinta “ Mengapa marah-marah?”

Saidatina Ummu Kulthum menjawab “ Ayah telah hantar saya kepada seorang tua yang jahat.”

Saidina Ali karramallahu wajhah menjawab : “ Wahai anakku yang tercinta, Amirul Mukminin adalah suamimu, Janganlah berkata begitu kepadanya”

(Ulasan Saya : Pada kisah inilah ramai golongan Syiah menempelak Saidina Umar bin al-Khattab radhiyallahu anhu kononnya Beliau seorang yang bermata keranjang. Na’uzubillah. Hakikatnya mereka yang tidak memahami Fiqh Islami yang berlaku di antara dua sahabat agung ini. Di dalam peristiwa ini , ketika Saidina Umar menyelak betis Ummu Kulthum beliau adalah merupakan suaminya. Namun perkara ini tidak diketahui oleh Ummu Kulthum.Para ulama membahaskan adakah si ayah wajib meminta izin terlebih dahulu kepada anak daranya untuk dinikahkan dengan seorang lelaki yang dirasakan layak baginya?
Para ulama Hanafiyyah mengatakan bahawa Si ayah wajib untuk meminta izin daripada si anak jika anak perempuannya telah baligh. Manakala ulama Malikiyah dan Syafieyah pula mengatakan bahawa ayah merupakan wali Mujbir yang tidak perlu untuk meminta izin terlebih dahulu , malah boleh mengahwinkannya bila-bila masa yang dirasakan sesuai.

Bagi mazhab Syafie, diletakkan pula syarat, jika si ayah ingin melakukan sedemikian, maka ianya diterima jika tiada permusuhan yang nyata di antara si ayah dan si anak tersebut.
Saidina Ali karramallahu wajhah dan Saidatina Ummu Kulthum tentulah tiada permusuhan diantara mereka, kita sendiri boleh melihat betapa Saidatina Ummu Kulthum benar-benar mentaati perintah bapanya yang tercinta.

Hikmah yang lain disebalik perbuatan Saidina Umar ialah untuk memastikan adakah Saidatina Ummu Kulthum sudah benar-benar matang menilai sesuatu yang baik dan buruk. Perkataan yang dikeluarkan oleh Saidatina Ummu Kulthum semasa mula-mula Saidina Umar memegang betisnya, menunjukkan bahawa beliau telah matang dan sesuai menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Saidina Umar tidak akan memegang betis seorang perempuan melainkan wanita tersebut adalah orang yang halal baginya.

Jadi berjaga-jagalah bilamana berbicara tentang para sahabat. Adab kita kepada mereka yang dipuji oleh Allah taala di dalam al-Quran ini perlulah dititik beratkan. Jangan menjadi seperti golongan Syiah yang melampau-lampau dan tidak mengetahui cara bagaimana bermuamalah dengan para sahabat.)

Hasil perkahwinan tersebut , mereka dikurniakan dua anak iaitu Saidina Zaid dan Saidatina Ruqayyah.


sumber dari: nazrulnasir.blogspot.com

No comments:

Post a Comment