Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Wednesday 28 August 2013

Air Zam-Zam




Memang air Zam Zam sinonim dengan Makkah. Umum mengetahui dari peristiwa wujudnya air ini serta kelebihannya. Merupakan salah satu daripada air mata syurga, diberkati, mengenyangkan, menyempurnakan hasrat peminum dan menyembuhkan penyakit ( dengan izin Allah ). Di Makkah ia begitu mudah didapati dalam bekas-bekas yang disediakan di Masjidil Haram, tetapi dalam kuantiti yang kecil. Boleh pilih sama ada yang sejuk atau biasa. Yang popular tentunya yang sejuk.

Punca dan telaga air zam zam terdapat di bawah Kaabah. Dahulu orang boleh masuk ke bawah Kaabah untuk mendapatkan air zam-zam, malah boleh mandi sekali. Tetapi kini telah ditutup. Air zam zam disedut keluar daripada telaga zam zam. Orang ramai pada asasnya boleh mendapatkannya secara percuma di sekitar Masjidil Haram. Jika hendak ambil dengan kuantiti yang banyak, ada disedia tempat iaitu bersebelahan Perpustakaan Rasulullah s.a.w.

Bagi memastikan pengeluaran dan pengurusan berjalan lancar, pemerintah mewujudkan The Zamzam Studies and Research Center. Pusat ini bertanggungjawab terhadap pembekalan ( daripada segi kualiti dankuantiti ) serta melaksanakan kajian, penyelidikan dan memantau sumber air zam zam dalam memenuhi permintaan sama ada oleh penduduk tempatan atau jemaah haji dan umrah.

Pihak TA ada memberitahu yang setiap jemaah kumpulan kami akan dibekalkan dengan air zam zam sebanyak 10 liter untuk dibawa balik ke tanah air. Mungkin cukup kot untuk kami sekeluarga. Tapi aku berhasrat nak bawak lebih dengan menyelitkan dalam botol-botol kecil ke dalam beg-beg pakaian. Berbeza dengan membawa keluar batu atau tanah dari tanah haram yang tidak dibenarkan dalam mahzab Syafie, memang diharuskan dan dibolehkan membawa keluar air zam zam dari tanah haram kerana airnya yang tidak akan berkurangan atu kehabisan


sumber dari: hassan1663.blogspot.com

No comments:

Post a Comment