Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Tuesday 18 March 2014

terapi perubatan Arab





Kámfor-Cinnamomum-camphora


Beliau adalah anak kepada seorang ahli farmasi (dikenali sebgai apoteker). Beliau terkenal melalui penulisannya dalam bahasa Arab tentang meteria medica dan rawatan. Salah satu daripadanya berjudul al-Mushajjar al-Kabir yang menyenaraikan tentang penyakit serta rawatan ubat-ubatannya dan juga bentuk pemakanan yang berkaitan. Malah beliau ada menyatakan bahawa para doktor yang boleh menyembuhkan penyakit dengan hanya melalui pemakanan tanpa penggunaan ubat adalah yang paling berjaya dan beruntung. Masawayh pernah mengesyorkan penggunaan beberapa tumbuhan terkenal untuk meningkatkan sistem pertahanan semula jdi tubuh terhadap penyakit. Beliau menyeru para doktor menggunakan hanya satu ubat untuk satu penyakit berdasar prinsip empirikan dan analogi.

Bahan yang banyak digunakan dalam terapi perubatan Arab adalah kamfor. Mengikut Masawayh bahan ini berasal dari China dan dibawa ke Tanah Arab melalui perdagangan dengan India dan Parsi. Menurut beliau, sandalwood iaitu bahan yang digunakan untuk menghasilkan minyak wangi, sama ada jenis kuning, putih atau merah juga datang dari India. Bahan-bahan seperti ini digunakan dalam sediaan farmasi Islam pada abad ke-8 (atau lebih awal lagi) dan melaluinya istilah farmasi terbentuk dalam Islam. Misalnya, kata-kata seperti al-Saydanani ataupun al-Saydalani yang bererti dia yang menjual atau yang berkaitan dengan saldalwood, perkataan saydanah pula bermaksud farmasi. Satu lagi penulisannya dalah berkaitan dengan bahan aromatik termasuk sifat-sifat fizikal dan farmakologinya serta cara-cara untuk menentukan keceriaanya.

Pada masa itu, Masawayh dikenali sebagai doktor kepada beberapa khalifah, di ibukota Abbasiah selama hampir empat dekad. Beliau juga merupakan doktor Islam yang pertama menubuh dan mengendalikan maktab perubatan swasta Arab.



sumber dari: http://www.prn.usm.my/bulletin_articles

No comments:

Post a Comment