Allah SWT menegaskan dalam firman-Nya, Katakanlah (Muhammad),
‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku,
meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)
(Al-Kahfi:109).

Friday 4 April 2014

Sophie's World





Book cover


Sophie's World merupakan sebuah novel falsafah popular yang dihasilkan oleh Jostein Gaarder yang mendapat sambutan luar biasa di seluruh dunia.

Ia mengisahkan pengalaman seorang gadis berumur 14 tahun bernama Sophie. Ceritanya, hampir setiap hari Sophie mendapat surat misteri yang bertanyakan asal usul manusia, keberadaan dunia dan pertanyaan filosofis yang lainnya. Pertanyaan seperti itu memang tidak pernah terlintas dalam benak Sophie sebelumnya.

Meskipun agak bingung pada awalnya, tetapi akhirnya Sophie berjaya menemukan jawapannya. Melalui pengalaman Sophie, para pembaca berjaya memahami hal-hal kefalsafahan. Begitulah caranya Gaarder membawa orang awam untuk memahami falsafah.

Cara yang sama juga telah dilakukan berabad-abad silam oleh ahli falsafah Muslim iaitu Muhammad Abu Bakr Ibnu Tufayl yang merupakan kelahiran Guadix, Sepanyol pada 1110 Masihi. Dia menulis pandangan falsafahnya dalam sebuah novel, bertajuk Hayy Ibn Yaqzan (The Living Son of Vigilant). Karya Ibn Tufayl memang diinspirasikan oleh murid Ibnu Sina yang bernama Hayy Ibn Yaqzan, Salaman dan Absal.

Kerangka karya Tufayl berasal daripada cerita kuno di dunia Timur, iaitu The Story of the Idol and of the King and his Daughter. Judulnya diambil dari watak utama, Hayy Ibn Yaqzan. Melalui bukunya itu, Tufayl mengajak pembaca untuk turut merasakan langsung dan memahami pandangan falsafahnya.

Secara umumnya, cerita ini menggambarkan tentang pengetahuan manusia, yang muncul daripada sebuah 'kekosongan'. Kemudian, ia menemukan pengalaman mistik melalui hubungan dengan Tuhan. Untuk mencapai pengalaman tersebut, manusia mesti 'mematikan' dirinya.

Kisah Hayy Ibn Yaqzan bermula di sebuah pulau tidak berpenghuni. Havy adalah anak seorang wanita yang tidak ingin pernikahannya diketahui oleh saudaranya, Yaqzan dan tidak mahu diketahui abangnya, seorang pemerintah di sebuah pulau. Tidak lama setelah kelahiran Hayy, perempuan itu menyusuinya agar bayi itu merasa dan kenyang.

Kemudian, dia memasukkannya ke dalam sebuah peti dan menghanyutkannya. Bayi itu dibawa arus ke sebuah pulau yang tidak berpenghuni. Ketika itu, seekor rusa betina terdengar suara tangis Hayy. Rusa betina yang baru saja kehilangan anaknya, kemudian menghampiri Hayy.

Rusa betina itu memelihara Hayy sampai akhir hayatnya. Saat kematian 'ibu angkatnya', Hayy berumur tujuh tahun. Hidup di sekitar dunia haiwan, Hayy berbicara dalam gaya mereka. Tidak hanya itu, Hayy menutup tubuhnya dengan daun setelah melihat banyak tubuh haiwan ditutup oleh kulit mahu pun bulu yang lebat. Kematian rusa betina itu telah mengubah kehidupan daripada pergantungan kepada eksplorasi dan penemuan.

Itulah yang dilakukan oleh Hayy. Dia mulai berfikir bagaimana rusa betina itu boleh mati. Kenyataan itu, dia cerminkan pula untuk mengetahui keberadaan dirinya. Dia mengamati tubuh rusa yang telah mati itu dan bagaimana semua organ tubuh berfungsi. Hayy melihat hal ini juga terjadi pada manusia seperti dirinya.

Setelah menemui jawapan itu, pengamatan Hayy pun beralih kepada objek-objek lain. Melalui renungannya, Hayy merumuskan konsep tentang benda, bentuk, sebab-musabab, kesatuan serta keragaman termasuk konsep lain tentang bumi dan syurga. Dia berjumpa sebuah kesimpulan penting yang mana semuanya diciptakan oleh pemilik agung, iaitu Tuhan.

Sementara itu, di pulau yang menjadi jirannya, terdapat sekelompok manusia termasuk Raja Salaman yang mempraktikkan sebuah agama. Agama itu dipraktikkan sesuai dengan keterangan dalam kitab sucinya, meski pun hanya sebatas ritual dan melalui perantaraan.

Absal, teman Salaman, melakukan kajian terhadap ritual agama tersebut, yang langsung menuju kepada inti agama. Bukan literal seperti yang dilakukan oleh orang-orang lainnya. Dia mencari apa yang sebenarnya ada dalam kitab agama tersebut. Absal kemudian melakukan perjalanan menuju ke pulau tempat tinggal Hayy. Saat pertama kali bertemu Hayy, Absal merasa takut. Namun, Hayy menyakinkan bahawa dia tidak akan menganggu. Absal kemudian mengajarnya bahasa manusia.
Melalui penggunaan bahasa, Hayy mampu menjelaskan kepada Absal perkembangan pengetahuannya. Absal menyedari apa yang difahami Hayy adalah yang dijelaskan dalam agamanya sendiri, iaitu keberadaan Tuhan, kitab suci, malaikat, nabi, kehidupan setelah kematian.

Pada saat Absal mendiskusikan kebenaran tersebut, Hayy juga menemui jawapan ke atas refleksinya selama ini. Hanya Hayy tidak dapat memahami mengapa agama Absal menggunakan simbol dan menggunakan perantara.

Kemudian Hayy mengungkapkan minatnya untuk mengunjungi pulau jirannya itu. Dia ingin menyampaikan kebenaran dan keyakinannya kepada penghuni pulau itu. Absal kemudian menemaninya ke sana. Dia kemudian menyedari sejumlah orang tidak dapat 'menangkap' kebenaran sejati itu. Dia juga menyedari bahawa agama mereka diperlukan bagi kestabilan dan perlindungan sosial.

Hayy berfikir, apa yang mereka lakukan bukanlah sumber kebahagiaan. Untuk melakukan perubahan tentunya harus melalui perjalanan yang panjang. Namun, dia menyedari upaya pencerahan ini akan menyebabkan kestabilan masyarakat tersebut akan goyah.

Maka, dia memilih meninggalkan mereka. Absal dan Hayy kembali ke pulau semula. Mereka mempraktikkan amalan spiritual yang melahirkan pengalaman mistisisme. Daripada pengalamannya, Hayy menemukan dua fakta ontologi yang penting.

Pertama, di samping keragaman 'benda', terdapat sebuah kesatuan. Dan, selalu ada sesuatu iaitu jiwa yang selalu 'transenden'. Dia pun akhirnya menyedari mesti ada sebab awal terbentuknya dunia. Dunia tidak terjadi tanpa adanya ruang dan waktu. Dan, penyebab semuanya adalah Tuhan.
Kesedaran lain juga ada dalam dirinya iaitu kesedaran merupakan alat eksplorasi untuk mengetahui keberadaan Tuhan. Lebih jauh, dia juga menyimpulkan, hanya ada satu jalan untuk mencapai kebahagiaan dalam kehidupan dan setelah hidup iaitu kehadiran sebuah energi yang selalu membawanya kepada Tuhan.

Karya Ibnu Tufayl ini banyak diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, Perancis dan Sepanyol. Ia dianggap memiliki pengaruh besar bagi kebangkitan falsafah.

Ibnu Tufayl dinobatkan sebagai ahli falsafah kedua memiliki pengaruh besar di dunia Barat setelah Ibnu Bajjah.







sumber dari: http://www.kosmo.com.my/kosmo/

No comments:

Post a Comment